Sökmotoroptimering innebär att man förbättrar en sidas synlighet på sökmotorernas resultatsidor, och därmed ökar dess trafik.
Välkommen till sidan om SEO!
Vad vill du läsa om på sidan om sökmotoroptimering? Välj här eller scrolla fritt!
Informationen finns även på Finska på min kollega Katarinas sajt: Hakukonoeptimointi – Kaikki mitä tarvitset tietää.
SEO-kunskap baspaketet
Hur fungerar en sökmotor?
Vad är sökmotoroptimering?
Sökmotoroptimeringens historia.
Lär dig sökmotoroptimering
SEO guide – Sökmotoroptimera själv.
Sökmotoroptimering verktyg.
Sökmotoroptimering tips.
Sökmotoroptimering – branschen
SEO företag och byråer.
SEO jobb – Bli en sökmotoroptimerare!
Sökmotoroptimering ordlista!
Hur fungerar en sökmotor?
Google är den största sökmotorn som finns, så vi fokuserar på att förklara hur den fungerar. Google själv säger att de sorterar internets webbsidor enligt relevans och inlänkar, och det är ganska nära sanningen. Söker du på ett ord eller en fras, så kommer Google att visa alla sidor som innehåller detta ord eller fras. För att bestämma ordningen på resultaten så mäter Google hur relevant de olika sidorna är för just den sökningen, och kollar vilken typ av inlänkar som sidan har pekandes mot sig. Det resultat som Google tycker att bäst matchar din sökning sätter de då högst upp. Allt detta sker med en algoritm, och inga människor på Google behöver vara inblandade i att sortera sökmotorns sökresultat. Sammanlagt finns det några hundra olika saker som påverkar sidans position i sökresultaten, men de viktigaste antas vara relevans och länkar.
Google visar 10 resultat, och antalet människor som klickar på de olika resultaten sjunker drastiskt ju lägre ner i resultatlistan ens sida finns, därför finns det mycket att tjäna på att synas högst uppe där man får mest klick. Därav är även sökmotoroptimeringen född.
Ett kort svar på frågan ”Hur fungerar en sökmotor” är att det är en maskin som sorterar internets hemsidor efter hur relevanta de är för din sökning.
Vad är seo?
Eftersom sökmotorer fungerar på det sätt de gör så har det fötts en hel industri av människor och företag som försöker påverka hur webbsidor placerar sig i sökresultaten. Detta kallas SEO (en förkortning av Search Engine Optimization), eller sökmotoroptimering. Du kan även ha stött på orden sökoptimering, sökmotorsoptimering, eller till och med sökmaskinsoptimering, men de betyder alla samma sak.
Svaret på frågan ”Vad är seo”:
SEO är de tekniker som används för att förbättra ens egna sidas positioner i sökresultaten.
Det börjar oftast med att man strukturerar upp sidan på ett sådant sätt så att Google kan läsa och förstå den, sedan skapas innehåll som motsvarar sådant som människor söker efter för att få Google att förstå att sidan är relevant för just dessa ord, sedan skapas länkar från andra webbplatser för att ge sidan ännu mer relevans och kraft, man vill visa att sidan är stark och stor nog att förtjäna sina bra positioner i Google.
Seo består ofta av tre delar:
Teknisk SEO:
Man ser till att all teknik på sidan är i så bra skick som möjligt, så att Google inte har några som helst problem att läsa genom hela sidan.
Innehållsskapande och optimering
Man skapar sådant innehåll som besökarna vill ha. Sådant som de söker efter. Innehåll behöver inte alltid vara väggar av text, det kan även vara guider, verktyg, infografer, videor, produkter, och mycket mer. En viktig del är dock att man skriver en hel del vanlig text också runt sitt innehåll, text är nämligen det som sökmotorer bäst förstår.
Länkbygge / Länkanskaffning:
Länkar är en viktig del i SEO, och det finns många olika sätt att gå tillväga på för att få tag på dessa. Vissa tycker att man skall göra så bra innehåll och PR att man får länkar naturligt av andra webbsidor, vissa tycker att man själv aktivt skall bygga länkar från andra webbplatser medan vissa väljer att köpa eller hyra länkar. En komplett guide till länkbygge och olika sätt att skaffa länkar på hittar du här: Köpa länkar, hyra länkar, bygga länkar eller hoppas på naturliga länkar.
Sökmotoroptimering genom tiderna
Enda sen de första sökmotorerna skapades så har människor försökt sig på sökmotoroptimering.
90-talet: I 90-talets sökmotorer som var mycket simpelt byggda kunde man bara genom att nämna ett ord flest gånger dyka upp först i resultaten. I vissa sökmotorer kunde man även köpa sig förstaplatser. Dessa saker förstörde den tidens sökmotorers sökresultat, och människor sökte sig till andra sökmotorer som var svårare att manipulera och som visade mer relevanta resultat. Google blev deras val.
Tidigt 2000-tal: En sökmotor hade de bästa sökresultaten. Det var Google. För i Google kunde man inte köpa förstaplatser eller bara spamma sönder sin sida med flest antal sökord per sida. Google ordnade nämligen sökresultaten också enligt inlänkar från andra sidor. Detta betydde att sökmotoroptimerare ändrade sina tillvägagångssätt och började aktivt bygga så mycket länkar som möjligt för att få bra positioner.
2000-talets mitt: Google har total dominans, sökmotoroptimerare bygger länkar. Google värderar länkar olika, och sökmotoroptimerare bör skilja på olika typer av länkar för att lyckas ta sig upp i resultaten.
2010-talet: Google inför fler filter som drabbar sådana som kör alltför aggressivt eller spammigt länkbygge, filter som förstör dessa sidors synlighet. Google kollar mycket på brand-signaler och relevans. Olika sökresultat beroende på vem du är och var du sitter blir verklighet. Ett stort brand har lättare att ta positioner än en liten sida. En sida som handlar om ett enda ämne har större chans att ta positioner än en sida som handlar om allt möjligt.
Nutid: Fler filter har införts, men samma saker som tidigare gäller, relevans och vissa typer av länkar. Människor debatterar om sociala mediers påverkan på sökresultaten. Sökmotoroptimering har blivit svårare att greppa och dela in i olika arbetsområden, SEO har blivit mer som en helhet. Fler sökmotorer som man kan sökmotoroptimera i har dykt upp, t.ex Google Play och Apples Appstore. Sökmotoroptimering i dagligt tal betyder dock att man tänker på Google.
Framtiden: Sökmotoroptimering förblir troligtvis ganska likadan som nu, men med en allt smartare sökmotor, vilket kräver allt smartare sökmotoroptimerare. Annonser tar allt större plats i sökresultaten, så för att få all trafik man vill ha från sökmotorn så måste man köpa AdWords annonser i sökresultaten. Google gör fler och fler egna tjänster som tar plats i resultaten istället för externa webbsidor.
Sökmotormarknadsföring
Sökmotormarknadsföring (sökmarknadsföring) är samlingsnamn för allt du kan göra för att få synlighet i sökmotorerna. I denna benämning ryms både sökmotoroptimering och sökmotorannonsering, även kallad ”sponsrade länkar” eller varför inte Googles egna namn, Adwords.
Seo guide: Sökmotoroptimera själv
Som webbplatsägare finns det en hel del du kan göra själv för att förbättra din sidas positioner, främst genom att kolla över innehållet på sidan. Det som är allra enklast att börja med är att skriva texter. Men före du börjar med det så bör du göra en enkel nyckelordsanalys, för att ta reda på vad dina kunder söker på.
Seo guide steg 1: Nyckelordsanalys
Tänk dig in i dina potentiella kunders sökvanor. Vad tror du att de söker efter när de vill hitta just det som du säljer? Lista de orden du kommer på. Gå sedan till det första seo verktyget i vår lista, nämligen Google Keyword Planner. Följ alla steg i registreringen, det är ett gratisverktyg som Google har gjort för sina annonsörer, så du kanske måste ge dina kreditkortsuppgifter när du registrerar dig första gången, det beror lite på vilken typ av Googlekonto du har sedan tidigare. I det verktyget skriver du nu in alla dina ord du listat, och får då fram antalet sökningar per månad per ord. Du får också en lista på relevanta ord. Gör en ny lista med de ord som har sökningar varje månad, som är relevanta till din sida. Välj ut några av dessa, helst fraser som är kombinationer av 2-4 ord, eftersom det ofta är lite mindre konkurrens om dessa.
Seo guide steg 2: Skriva sökmotorvänligt
Ta din lista med sökord och sökfraser och skriv en text på 500 ord om varje ord. Se till att ha nyckelordet i rubriken och mellanrubriker. Se till att ha nyckelordet i bilders alt- och title-taggar. Sätt ordet bold någonstans i texten. Publicera din text på din sida. Testa sedan om du gjort rätt genom att använda nästa seo verktyg, nämligen Pineberrys analysverktyg för SEO. I det ser du om dina texter har blivit skrivna på rätt sätt. Det ger dig även en fingervisning i hur du kan förbättra tekniken på sidan.
Gör steg två om och om igen, för alla dina produktsidor, kategorisidor, blogginlägg, och webbplatsens övriga sidor.
Seo guide steg 3: Skaffa inlänkar
När du sökmotoroptimerat alla texter på din sida så är det dags att sprida budskapet om den så att fler människor hittar dit, och så att Google ser att du menar allvar. Det betyder att du skall försöka få andra webbplatser att länka till den, helst rakt till sådana sidor där du skrivit om sådana ord du vill synas på i sökresultaten, men också till framsidan. Du kan börja med att skaffa de enklaste länkarna, vilket oftast är samarbetspartners och bloggare du känner. Har du underleverantörer eller samarbetspartners, så ta kontakt med dem och försök få dem att länka till dig, du kan säkert utbyta några tjänster med dem så att det blir gjort. Samma sak gäller med bloggar du känner. Skriv även några pressmeddelanden innehållande trendiga saker eller nyheter i din bransch, och ange din webbplats som källa. Vill du veta mer om metoder för att få länkar så kan du läsa om det här: Köpa, hyra, bygga eller skaffa naturliga länkar.
Seo guide steg 4: Analysera och förbättra
Använd Google Analytics (sökmotoroptimering verktyg 3) för att se om ditt jobb ger dig mer besökare, och för att se vilka sidor de som kommer från sökmotorer landar på. Använd ett verktyg som följer upp dina rankings i Google, för att se var du rankar på alla de ord du skrivit om. Sådana verktyg är till exempel SemRush, Rankly.io, wincher.com, RankTracker, och många fler. Det är viktigt att kolla rankings i ett verktyg, för googlar du själv på dina ord för att kolla rankings så visar Google oftast din sida högre upp än den egentligen är, för att du besökt den tidigare. Försök få dina ord att nå top 3 platser i Google med mer texter och innehåll, bättre länkar och mer synlighet på övriga sidor på internet.
Tips: Läs inlägget där vi jämför billiga Wincher med avancerade SEMRush för att kolla din Google ranking!
För att själv lära dig mer om sökmotoroptimering så rekommenderar jag boken Guldläge på nätet – Bok om sökmotoroptimering som är skriven av frontfigurerna bakom två av Sveriges mest kända SEO-byråer, nämligen Pineberry och Bråth. Du hittar den i de flesta bokhandlar på nätet och i välsorterade bibliotek. Du hittar min recension av boken här.
Seo verktyg
Vi listade några sökmotoroptimeringsverktyg redan i avsnittet SEO guide, men här skall vi nu ge en mer komplett lista:
Seo verktyg grupp 1: Nyckelordsanalysverktyg
- Google Keyword Planner – Se hur många sökningar som görs per månad på dina ord. Hjälper dig välja rätt ord.
- Ubersuggest – Ger förslag på nya ord inom din bransch som människor googlar på.
- Keywordtol.io – Väldigt bra på att hitta nyckelord
- SEMRush – Bra på allt, men kostar en del.
Seo verktyg grupp 2: Seo analys och seo test
- Pineberrys SEO analys som berättar hur bra du optimerat innehållet på din sida.
- WordPress SEO by Yoast som gör samma sak, direkt när du skriver texter i WordPress
- Content analyzer av SEMRush, berättar hur sökmotorvänligt du skriver, rakt i Google Docs eller som WordPress plugin
- Rankmath, SurferSEO, Page Optimizer Pro och liknande verktyg och wordpress plugins finns att tillgå för den som vill betala för det.
Seo verktyg grupp 3: SEO-uppföljnings- och rapporteringsverktyg
Du bör kunna följa upp din besökarmängd och rankingändringar hela tiden för att du skall kunna se att ditt jobb ger utdelning.
- Google Analytics. Googles egna statistikverktyg för besökare på din sajt. Det kanske mest självklara verktyget av alla, men jag nämner det ändå. Ett annat enkelt sätt att följa med rankings är att kolla impressions, klick och positioner för olika sökord i Google Search Console.
- Premium verktyg för att följa upp rankings för dig och dina konkurrenter, följa med konkurrenters adwords, samt hjälper dig att hitta nya sökord och möjligheter. Har en funktion för att se en siffra för ”visibility score”, så att du kan se hur bra det går för dig i jämförelse med konkurrenter. Här följer nu några premium seo verktyg:
Wincher (Billigt och bra)
SEOLytics
Search Metrics
Semrush (extremt bra)
RankTracker
Läs guiden till rank trackers här.
Seo verktyg grupp 4: Länkanalys
När man optimerar en sida så vill man så klart se hurudana länkar man har och hurudana länkar ens konkurrenter har. Till detta finns i huvudsak tre stycken bra verktyg:
- Majestic SEO
- Ahrefs
- SEMRush
- Moz Open Site Explorer (Platsar kanske inte på ”bra” listan längre)
Utöver dessa finns även en hel del andra mer eller mindre nödvändiga verktyg för sökmotoroptimering, bland annat spindlar och robotar för att snabbt kolla genom sidor, Excel och Google Spreadsheet för att hålla ordning, samt en del domänverktyg.
Sökmotoroptimering tips:
Läs seo blogg
Som naturlig fortsättning på avdelningarna SEO guide och SEO verktyg kommer en lista över SEO-bloggar för dig som blivit biten av flugan och vill lära dig mer. Här finns listor över svenska bloggar om sökmotoroptimering:
- Lista på aktiva svenska SEO-bloggar (Sökmotoroptimering 24)
- Lista på svenska kvalitetsbloggar om SEO (seo-forum.se).
Så klart kan ni även läsa seo-bloggen här på jonathanbjorkskog.se också.
Gå SEO kurs
För ännu mer information så kan ni gå en Seo kurs, det finns ett par olika alternativ:
- Rekommenderat: Gå en gratis SEO kurs på Kurseo.se, som dessutom jag bidragit en del till. Du kan även gå en av de andra SEO-kurserna på Kurseo.se för 99 kronor.
- En lista över SEO-kurser finns på seo-forum.se
- En lista över SEO relaterade kurser finns även på kurser.se
Utöver det så håller även många seo-företag kurser mot betalning, så ifall ni är ett företag, förening eller en grupp vänner som alla är intresserade av sökmotoroptimering så kan det löna sig att boka en skräddarsydd seo kurs hos någon av dem.
Läs böcker om sökmotoroptimering
Tipsar ännu en gång om boken Guldläge på nätet – Bok om sökmotoroptimering också.
SEO företag och seo byrå
Eftersom det finns stora pengar att tjäna på att ens webbsida är så synlig som möjligt i sökresultaten så finns det så klart också företag som hjälper andra med att synas i sökresultaten, så kallade seo företag eller seo byråer. Dessa jobbar på lite olika sätt och med olika metoder, men så gott som alla har som mål att ta just sina kunder till så bra positioner och så mycket trafik som möjligt. De mest kända seo-byråerna i Sverige är dessa:
Seo Sverige – Byråer listade
En rätt komplett lista finns här: SEO bolag i Sverige (Seo-guide.se). Även vi på Genero jobbar med sökmotoroptimering i Sverige.
Seo Finland
För SEO i Finland hänvisas till denna sida.
Seo jobb, bli en sökmotoroptimerare
Det är rätt så stor efterfrågan på kunniga inom sökmotoroptimering, men det finns få utbildningar inom branschen. För dig som vill ha ett SEO jobb finns det egentligen två vägar att gå:
1. För dig som direkt vill jobba heltid: Sök praktikplats eller junior-jobb på ett av landets SEO-byråer och jobba dig uppåt tills du har lärt dig allt du behöver veta och får ett seniort seo-jobb på byrån. Många seo företag är välvilligt inställda till att ta in nytt folk som är villiga att ta i med hårdhandskarna och få saker gjorda.
2. För hemmafixaren: Skapa egna sajter och optimera upp dem. Detta är för dig som har ett annat jobb, men vill utöka dina seo-kunskaper såpass mycket att du senare enklare kan övergå till ett seo-jobb. Du bör också vara så tekniskt lagd att du kan skapa enkla webbsidor (det kan alla göra med WordPress, välj bara ett webbhotell med WordPress one-click-installation och skapa din första sida). När du har ett par sidor uppe i Google på lite olika sökord så kan du även tjäna pengar på dessa. Visa sidorna tillsammans med ett CV till någon av seo-byråerna när de söker nya talanger så har du större chans att ro hem ett seo jobb.
SEO ordlista
Här kommer en liten ordlista med sökmotoroptimeringsrelaterade ord som är bra att förstå (Detta är bara ett utdrag, för att se hela, klicka dig vidare till sökmotoroptimeringsordlistan):
Ord | Ordet innebär |
Sökmototoptimering pris | Många frågar vad sökmotoroptimering kostar, pris på sökmotoroptimering varierar mycket på hur stor webbplats du har, hur många och hur svåra sökord du vill synas på, seo-paketens omfattning, och mycket mer. |
Gratis seo | Nu och då dyker det upp företag som erbjuder gratis seo. Tjänsterna är sällan gratis, utan du måste för det mesta bidra med länkkraft till någon av företagets ”riktiga” kunder i utbyte mot någon enkel optimeringstjänst från dem. |
Seo paket | Vissa seo-byråer säljer SEO som paketlösningar i olika nivåer. Större webbplatser eller svårare nyckelord behöver oftast större seo-paket |
Seo konsult | En seo-konsult är en person som jobbar med sökmotoroptimering, främst på en nivå där han eller hon kan konsultera andra. Med ordet sökmotorkonsult kan man också avse Pineberrys seo-blogg. |
Seo optimering | Betyder samma sak som sökmotoroptimering eller SEO |
Sökmotorsoptimering | Betyder samma sak som sökmotoroptimering eller SEO |
Sökoptimering | Betyder samma sak som sökmotoroptimering eller SEO |
Seo tjänster | Tjänster som erbjuds av seo-företag eller individuella konsulter. Innehåller allt från SEO-content eller länkbygge till omstrukturering av sidor och online strategier. |
Nyckelord | Det ord eller den fras du vill synas på i sökresultatet för en enskild sida. Alla sidor på din webbplats kan ha egna nyckelord. Tidigare så användes även en meta-tagg som hette meta-keyword, men innehållet i den tas inte i beaktande längre av sökmotorer. |
Pagerank | Googles mätetal för länkkraft. Alla sidor har en viss pagerank, men den är hemlig. Det fanns tidigare toolbars som visade ungefärlig, lite föråldrad data för pagerank, men siffran uppdateras inte så ofta längre. Numera kollar de som vill ha ett ungefärligt värde istället på Trust Flow, Domain Rating, eller något annat Authority-score som olika verktyg som Majestic, Ahrefs eller SEMRush tillhandahåller. |
Länkkraft | Den uppskattade kraften för länkar in till en sida eller kraften du kan få från en annan sida om den länkar till dig. Anges enligt skalan inget, lite, en del, okej, rätt bra, grym, och sjukt mycket. Benämningarna Länksaft, Länkjuice och Googlejuice används också. |
Onpage SEO | Alla saker du kan göra på en sida för att den skall få bättre positioner i Google |
Offpage SEO | Alla saker du kan göra utanför en sida för att den skall få bättre positioner i Google. Offpage handlar oftast om länkbygge. |
Meta title | Se SEO title |
SEO title | Titeltaggen i html som säger vad en sida handlar om. Den enskilt viktigaste saken du kan göra inom onpage seo är att se till att seo-titlarna är i skick på din sida |
SEO-content | Texter skrivna så att de innehåller den sidans nyckelord. Ofta avser man med seo-content sådan text som finns längst ner på webbutikers kategorisidor, eller sådan text som man skapar eller beställer som sedan sätts ut på sidor som skall länka till ens egna sida. |
Länknätverk | En grupp med sidor som ett företag har, vars syfte är att länka till sina kunders eller egna webbplatser. |
Jag har skapat en sida med ett gratis seo verktyg där man kan testa sin onsite optimering av sidan.
Seosidan.se