Länkbygge innebär att du får länkar från andra sajter på internet som leder till din sajt. Till din framsida eller till en undersida.
Länkar i olika former är en av Googles huvudfaktorer då de rankar webbsidor i sina sökresultat, och därför har länkbygge blivit en rätt stor del av SEO. Länkbygge är den största beståndsdelen i Offpage SEO.
Länkbygge är ett omdebaterat ämne inom sökmotoroptimering, och länkbygge kan delas in i olika nyanser.
Med white hat länkbygge avser man sådant länkbygge som är okej enligt Googles riktlinjer. På samma sätt så kallar man ofta motsatsen till Black hat eller Grey hat. Ett sätt att dela in det på är att kalla allt som är olagligt för black hat, allt som är lagligt, men emot Googles riktlinjer för grey hat, och allt som är både lagligt och okej enligt Google för white hat.
Denna skala, och på vilket sätt den används, är dock väldigt otydlig och varierande från företag till företag och person till person. Därför kommer vi inte att påstå vad som är vad här, utan bara förklara vad länkbygge är och ge exempel på olika sätt att bygga länkar.
Bygga länkar?
Länkar kan byggas på väldigt många sätt, jag har även publicerat en guide där du får reda på mer om olika sätt att skaffa länkar. Här är 18 vanliga sätt att skaffa länkar på idag:
- Kontakta samarbetspartners och underleverantörer och be dom länka.
- Arbete med Outreach då man kontaktar bloggare och erbjuder saker och betalt i utbyte mot länk.
- Arbete med Outreach där man pitchar medier med bra innehåll som de kan tänkas vilja publicera.
- PR jobb.
- Köpa länkar av företag som tillhandahåller många sajter att länka från.
- Hyra länkar av företag som tillhandahåller många sajter att länka från.
- Advertorials och Native annonsering som ger bestående artiklar innehållande länk.
- Länkbyten med andra sajter.
- Gästbloggande på andra sajter.
- Uppseendeväckande innehåll på ens egna sajt, som är så kontroversiellt att många andra skriver om det och länkar.
- Skapande av så bra innehåll så att andra vill länka dit.
- Broken link building: Köp upp gamla domäner som har länkar till sig, och styr om dom till din egna sajt. Alternativt återskapa innehåll som tidigare funnits på andra sajter och som har länkar till sig men som inte längre finns, sen kontakta sajter som länkat till det och be dom uppdatera länken till ditt nya motsvarande innehåll.
- Link reclamation: Leta upp alla som nämnt ditt varumärke på nätet, kontakta dom och be dom länka där de nämnt er.
- Skapande av egna sajter där du kan länka hur du vill till egna och andras sajter. Kallas ofta PBN från engelskans Private Blog Network.
- Var en ”kändis” eller auktoritet inom branschen så att alla andra som skriver om ämnet vill intervjua dig som expert för sitt innehåll, och därmed få länkar.
- Var med i andras podcasts. Dessa har ofta en publik sida på webben där de publicerar info om vem de intervjuat, ofta med länk.
- Infographics länkar: Du gör en fin infoograf som andra sajter publicerar, med din sajt länkad som källa.
- Widgetlänkar: Du tillhandahåller en funktion som kan bäddas in på en annan sajt, och i samband med inbäddningen så skapas en länk till din sajt.

Olika benämningar på länkar inom länkbygge:
- Sitewide: En länk som kommer från en sidebar, meny eller footer på en annan webbsida, och därmed länkar alla webbplatsens sidor på samma sätt.
- Incontent link: En länk inne i textinnehållet på en sajt.
- Exact Match: En länk som exakt innehåller det sökord du vill ranka på. Har historiskt varit väldigt effektiva, och är det ännu, men överanvändning kan trigga filter hos Google.
- Reciprocal link: En länk som går från sajt 1 till sajt 2, och en annan länk som går från sajt 2 till sajt 1.
- Naked link: En naken länk är då länktexten endast innehåller urlen till sajten som länkas.
- Branded link: En varumärkeslänk är en länk som innehåller ditt varumärke eller domän i länktexten.
Mer läsning: Köpa, Hyra, Skaffa, eller skippa länkar.