Sökmotoroptimering ordlista - SEO-ord förklarade på ett enkelt sätt

seo sökmotoroptimering ordlistaOrd och fraser slängs runt hur som helst inom många branscher. Sökmotoroptimering är verkligen inget undantag, här hopas en massa uttryck som kan vara svåra att förstå för en nybörjare.

Du har kanske hört talas om sådana här ord, och funderar på vad de riktigt betyder: Onpage SEO. Offpage SEO. Sökintent. Keyword Planner. Trust Flow. DA, PA, DR, och så vidare.

För att du lättare som ny sökmotoroptimerare skall kunna hänga med i svängarna på nya arbetsplatsen så har jag skapat en SEO-ordlista där jag förklarar de svåra orden på ett förhoppningsvis enkelt sätt.

Ta del av orden i sökmotoroptimeringsordlistan genom att scrolla neråt, orden kommer i alfabetisk ordning, och fler dyker upp vartefter.

301 redirect

En 301-redirect eller permanent redirect betyder att man pekar om trafiken till en annan webbadress permanent. 301 används ofta om man tar bort en sida eller artikel på en webbsida och vill skicka all trafik och alla länkar till en annan sida. Ett annat vanligt användningsområde är vid byte av domän. Till skillnad från 302 […]

Breadcrumbs

Breadcrumbs eller brödsmulor på svenska, kan även benämnas synlig sökväg eller liknande: Detta är den lilla raden, ofta högst uppe på en sida, som visar var man är. Breadcrumbs är en del av sajten och skall inte förväxlas med url-fältet. Exempel på Breadcrumbs: Så här ser breadcrumbs ut på denna sajt vid skrivande av denna […]

CMS – Content Management System

Ett CMS är på svenska ett publiceringsverktyg eller verktyg innehållshantering. CMS är en förkortning av engelskans Content Management System. Nästan alla webbsidor idag görs med hjälp av ett CMS, så att den som skall skapa och uppdatera innehållet inte skall behöva kunna koda, utan skriva det som om denne skulle skapa ett vanligt dokument t.ex […]

Description (Meta Description)

Description eller Meta Description, även kallad beskrivning, är de ca 2 raderna text som syns som förlaring under rubriken (meta title) på varje resultat i Googles sökresultat. Meta Description syns inte någonstans på webbsidan, utan finns bara i källkoden. Google brukar oftast välja att visa description som beskriving av resultatet på sökresultatsidan (SERPen), men de […]

Index, Indexera

Index, eller Google Index är Googles databas över alla webbadresser som de har sparat. Dessa webbadresser (URL’ar) är de som visas som sökresultat när du googlat något. Google söker alltså inte genom hela webben varje gång du Googlar något, utan söker endast genom sin databas, sitt index. Det betyder att ifall du har en ny […]

Länkbygge

Länkbygge innebär att du får länkar från andra sajter på internet som leder till din sajt. Till din framsida eller till en undersida. Länkar i olika former är en av Googles huvudfaktorer då de rankar webbsidor i sina sökresultat, och därför har länkbygge blivit en rätt stor del av SEO. Länkbygge är den största beståndsdelen […]

Nyckelord

Nyckelord eller nyckelfras, även ibland sökord: Det ord eller den fras du vill synas på i sökresultatet för en enskild sida. Alla sidor på din webbplats kan ha egna nyckelord. Nyckelord i korthet: Ett nyckelord kan vara mer än ett ord, det kan vara en fras bestående av ett till många ord. En hel mening […]

Offpage SEO

Offpage SEO betyder de saker man gör utanför sin egen webbsida, men som ändå hjälper en med synlighet i sökmotororer. Skall inte förväxlas med Onpage SEO som handlar om allt du gör på själva sajten. Typisk offpage SEO Länkbygge. Det man oftast menar med offpage seo är länkbygge. Länkar kan byggas på väldigt många sätt, […]

Onpage SEO

Onpage SEO eller Onpage optimering avser allt du kan göra på din webbsida för att förbättra synligheten i Googles sökresultat. Onpage seo brukar innehålla element av teknik (sökmotorvänlig teknik), innehåll, läsbarhet och användarvänlighet

Redirect

En Redirect, eller ompekning eller omdirigering av URL betyder att man skickar trafiken från en url, eller webbadress, till en annan med hjälp av en kod. Redirects kan göras på många sätt, bland annat i filen htaccess, i php- eller andra serverside -filer, med hjälp av javascript eller meta refresh. URL-förkortare likt bit.ly fungerar också […]

SEO title

SEO title eller Meta title är den rad som syns som rubrik på de 10 sökresultaten i Google då du söker nånting. På en webbsida brukar SEO titeln inte synas som sådan på andra ställen än i webbäsarens flik. SEO title anses ofta vara den enskilt viktigaste faktorn då Google skall bestämma vad en sida […]

SERP – Search Engine Ranking Page

SERP är sidan med sökresultat som syns efter att man skrivit in sitt sökord i en sökmotor. Hos Google består den oftast av en lista med 10 blå länkar. Inom sökmotoroptimering så vill man oftast hamna högst uppe i “serpen”, det vill säga på plats 1 av 10 på första sidan av sökresultaten.

Trust Flow (TF)

TrustFlow eller TF är verktyget Majestic’s sätt att mäta och visa en sajts auktoritet, på ett sätt som försöker imitera Googles PageRank formel. Din sajt får Trust Flow poäng om den får länkar från andra sajter med Trust Flow, som i sin tur fått det från andra sajter med Trust Flow. Går man tillräckligt lång […]

Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en byrå fokuserad på tillväxtmarknadsföring i Finland, Sverige och globalt. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress, seglar eller kitesurfar. Välkommen!
sökmotoroptimering ordlista

Nyhet: Jag förklarar svåra begrepp inom webb och marknadsföring. Först ut är SEO-ordlistan!

wincher