Sökmotoroptimering ordlista - SEO-ord förklarade på ett enkelt sätt

seo sökmotoroptimering ordlistaOrd och fraser slängs runt hur som helst inom många branscher. Sökmotoroptimering är verkligen inget undantag, här hopas en massa uttryck som kan vara svåra att förstå för en nybörjare.

Du har kanske hört talas om sådana här ord, och funderar på vad de riktigt betyder: Onpage SEO. Offpage SEO. Sökintent. Keyword Planner. Trust Flow. DA, PA, DR, och så vidare.

För att du lättare som ny sökmotoroptimerare skall kunna hänga med i svängarna på nya arbetsplatsen så har jag skapat en SEO-ordlista där jag förklarar de svåra orden på ett förhoppningsvis enkelt sätt.

Ta del av orden i sökmotoroptimeringsordlistan genom att scrolla neråt, orden kommer i alfabetisk ordning, och fler dyker upp vartefter.

301 redirect

En 301-redirect eller permanent redirect betyder att man pekar om trafiken till en annan webbadress permanent. 301 används ofta om man tar bort en sida eller artikel på en webbsida och vill skicka all trafik och alla länkar till en annan sida. Ett annat vanligt användningsområde är vid byte av domän. Till skillnad från 302 […]

Ankartext

Ankartext är en viktig del av sökmotoroptimering. Ankartexten är den text som länkar till en annan sida på internet och den kan påverka hur sökmotorer rankar en webbplats. Genom att använda relevanta sökord i ankartexten kan man öka chansen att hamna högre upp i sökresultaten för dessa sökord. Det är dock viktigt att inte överanvända […]

Bildsök Google

Bildsök är en funktion som tillhandahålls av sökmotorn Google, där användare kan söka efter bilder relaterade till ett visst ämne eller en viss fras. För att optimera en webbplats för bildsökning är det viktigt att använda relevanta och beskrivande filnamn och alt-attribut för bilder på webbplatsen. Detta hjälper sökmotorer att förstå vad bilderna handlar om […]

Breadcrumbs

Breadcrumbs eller brödsmulor på svenska, kan även benämnas synlig sökväg eller liknande: Detta är den lilla raden, ofta högst uppe på en sida, som visar var man är. Breadcrumbs är en del av sajten och skall inte förväxlas med url-fältet. Exempel på Breadcrumbs: Så här ser breadcrumbs ut på denna sajt vid skrivande av denna […]

CMS – Content Management System

Ett CMS är på svenska ett publiceringsverktyg eller verktyg innehållshantering. CMS är en förkortning av engelskans Content Management System. Nästan alla webbsidor idag görs med hjälp av ett CMS, så att den som skall skapa och uppdatera innehållet inte skall behöva kunna koda, utan skriva det som om denne skulle skapa ett vanligt dokument t.ex […]

Content marknadsföring

Content marknadsföring är en strategi inom sökmotoroptimering som innebär att man skapar och publicerar relevant och värdefullt innehåll för att locka och engagera sin målgrupp. Syftet är att öka trafiken till sin webbplats och förbättra sin synlighet i sökmotorerna genom att erbjuda användarna relevant information och lösningar på deras problem. Content marknadsföring kan inkludera allt […]

CPM

CPM (Cost-Per-Thousand) är en annonsprissättningsmodell där annonsören betalar för varje tusen visningar (impressions) av annonsen. CPM används ofta för displayannonsering, där annonsen visas som en banner eller annan form av grafisk annons på en webbplats. CPM kan vara ett bra alternativ för företag som vill öka sin synlighet och nå en stor publik, men som […]

CR, Konverteringsgrad

Konverteringsgrad, från engelskans Conversion Rate, berättar för dig hur många procent av dina besökare som gör det du vill att de skall göra. Hur stor andel av dina besökare som når målet. Exempel på konverteringsgrad: Du har en webbutik och köper in 100 besökare från Google Ads. 2 st köper något. Din konverteringsgrad är 2 […]

CRO – Konverteringsoptimering

CRO står för Conversion Rate Optimization och omfattar alla taktiker som kan användas för att höja andelen av besökarna som gör det du vill att de skall göra, oftast genomföra ett köp, ladda ner något eller registrera sig för någonting. CRO (konverteringsoptimering) kan utföras på flera nivåer i funneln (läs mer om AAARRR funnels här), […]

CTA – Call To Action

CTA (Call-To-Action) är en uppmaning till en användare att göra en viss handling, vanligtvis att klicka på en knapp eller länk. CTAs används ofta i online marknadsföring för att uppmuntra målgruppen att ta ett specifikt steg, till exempel att köpa en produkt, prenumerera på en nyhetsbrev, ladda ner en app eller fylla i en kontaktformulär. […]

CTR

CTR står för Click-Through Rate och är ett mått på hur många gånger en annons eller länk har klickats på i förhållande till hur många gånger den har visats. CTR är en viktig faktor inom sökmotoroptimering eftersom det påverkar hur högt en webbsida rankas i sökresultaten. Ju högre CTR en webbsida har, desto mer relevant […]

Description (Meta Description)

Description eller Meta Description, även kallad beskrivning, är de ca 2 raderna text som syns som förklaring under rubriken (meta title) på varje resultat i Googles sökresultat. Meta Description syns inte någonstans på webbsidan, utan finns bara i källkoden. Google brukar oftast välja att visa description som beskriving av resultatet på sökresultatsidan (SERPen), men de […]

Disavow

Disavow är en term inom sökmotoroptimering som syftar på en process där man avsäger sig länkar till sin webbplats från andra webbplatser. Detta görs vanligtvis när man upptäcker att länkarna kommer från oönskade källor eller är av dålig kvalitet och kan skada webbplatsens ranking i sökmotorresultaten. Genom att använda disavow-verktyget i Google Search Console kan […]

Disavow ahrefs

Disavow ahrefs är en term inom sökmotoroptimering som syftar på en process där man avfärdar eller avvisar länkar från en specifik domän som pekar till ens egen webbplats. Ahrefs är en populär verktygssvit för sökmotoroptimering som används för att analysera länkprofilen för en webbplats. Genom att använda disavow-funktionen i Ahrefs kan man få en lista […]

DR (Domain Rating)

Domain Rating eller DR är verktyget Ahrefs’s sätt att mäta och visa ett domäns auktoritet eller styrka, på ett sätt som försöker imitera Googles PageRank formel. Din sajt får Domain Rating poäng om den får länkar från andra sajter med Domain Rating, som i sin tur fått det från andra sajter med Domain Rating. Går […]

Google annonser

Google annonser är en form av digital marknadsföring där företag betalar för att deras annonser ska visas högt upp i sökresultaten på Google. Detta kan öka företagets synlighet och locka fler kunder till deras webbplats. För att optimera Google annonser är det viktigt att välja relevanta sökord och skapa lockande annonser som lockar till klick. […]

Google certifiering

Google certifiering är en process där en person eller ett företag genomgår en utbildning och en serie av tester för att bli certifierade av Google inom området Google Ads. Certifieringen visar att personen eller företaget har en djup förståelse för hur Google Ads fungerar och hur man kan optimera för att få bästa möjliga resultat […]

Google display

Google Display är en annonsplattform som tillhandahålls av Google och som gör det möjligt för annonsörer att visa annonser på webbplatser som är en del av Googles nätverk av partnerwebbplatser. Detta nätverk består av miljontals webbplatser och appar som har valt att visa annonser från Google. Genom att använda Google Display kan annonsörer nå en […]

Google Merchant Center

Google Merchant Center är en plattform som används för att ladda upp produktinformation till Google Shopping. Genom att använda Google Merchant Center kan företag synas i sökresultaten när användare söker efter specifika produkter. För att använda Google Merchant Center behöver företaget skapa en produktfeed som innehåller information om produkterna, såsom namn, beskrivning, pris och lagerstatus. […]

Google Schema

Oftast menar man Schema.org markup med termen ”Google Schema”, men eftersom ni letar info om ”Google Schema” så förklarar vi från den utgångspunkten: Google schema är en strukturerad dataformat som används för att förbättra sökmotoroptimering (SEO) genom att ge sökmotorer mer information om innehållet på en webbsida. Genom att använda Google schema kan webbplatsägare markera […]

Google Search Console

Google Search Console är ett verktyg som tillhandahålls av Google för att hjälpa webbplatsägare att övervaka och förbättra sin webbplats prestanda i sökresultaten. Genom att använda Search Console kan webbplatsägare se vilka sökfrågor som leder till deras webbplats, vilka sidor som rankar högst i sökresultaten och vilka fel som kan hindra Google från att indexera […]

Google snippets

Google snippets är en funktion som visar en kort sammanfattning av en webbsida i sökresultaten på Google. Snippets kan innehålla en titel, en kort beskrivning av sidans innehåll och en länk till sidan. Syftet med snippets är att ge användarna en snabb överblick över vad en webbsida handlar om innan de klickar på länken. För […]

Google update

Google update är en term inom sökmotoroptimering som syftar på uppdateringar av Googles sökalgoritmer. Dessa uppdateringar kan påverka hur sökresultaten visas och vilka webbplatser som rankas högst i sökresultaten. Det är viktigt för sökmotoroptimerare att hålla sig uppdaterade om dessa förändringar för att kunna anpassa sin strategi och fortsätta att ranka högt i sökresultaten. Google […]

Hosting

Hosting på svenska: Betyder att vara värd för någonting, att arrangera, anordna eller hysa något. I de flesta sammanhang så avser man att man ”hyser” en webbsida på en server, som en tjänst, och då pratar man om web hosting eller webbhotell. Hosting kommer från engelskans host, dvs ”värd”. Web hosting innebär att ett företag […]

Hur annonserar man på Google?

Annonsera på Google – Att marknadsföra en produkt eller tjänst genom att köpa annonser på Googles sökmotor eller andra plattformar som Google Ads. Detta innebär att man betalar för att visa sin annons högre upp i sökresultaten eller på andra relevanta webbplatser. Annonsering på Google är en effektiv marknadsföringsstrategi för att öka synligheten och locka […]

Index, Indexera

Index, eller Google Index är Googles databas över alla webbadresser som de har sparat. Dessa webbadresser (URL’ar) är de som visas som sökresultat när du googlat något. Google söker alltså inte genom hela webben varje gång du Googlar något, utan söker endast genom sin databas, sitt index. Det betyder att ifall du har en ny […]

Inkognito google

Inkognito på Google är en funktion som tillhandahålls av sökmotorn Google, som gör det möjligt för användare att söka på internet utan att deras sökhistorik sparas. När Inkognito-läget är aktiverat, kommer inte sökresultaten att påverkas av tidigare sökningar eller webbplatser som besökts. Detta kan vara användbart för användare som vill söka efter information utan att […]

Intent, sökintent

Intent, eller search intent, på svenska ungefär intention eller sökintention, även avsikt eller uppsåt, förklarar avsikten med din sökterm, här då oftast på Google. Det finns 4 huvudintent enligt Google: Transactional Commercial investigation Navigational Informational Google vet oftast rätt så bra vad de som söker har för intent. Söker man ”Adidas Superstar på nätet” så […]

Landningssida

En landningssida är en specifik webbsida som är utformad för att fånga besökarens uppmärksamhet och leda dem till en önskad handling, såsom att köpa en produkt eller fylla i en formulär. Landningssidor är vanligtvis optimerade för att ranka högt i sökmotorresultat och innehåller ofta specifika sökord och fraser som är relevanta för den önskade handlingen. […]

Länkbygge

Länkbygge innebär att du får länkar från andra sajter på internet som leder till din sajt. Till din framsida eller till en undersida. Länkar i olika former är en av Googles huvudfaktorer då de rankar webbsidor i sina sökresultat, och därför har länkbygge blivit en rätt stor del av SEO. Länkbygge är den största beståndsdelen […]

Meta description text

Meta description text är en kort beskrivning av en webbsida som visas i sökresultaten på sökmotorer som Google. Det är en viktig del av sökmotoroptimering eftersom det kan påverka klickfrekvensen på en webbsida. Meta description texten bör vara relevant för innehållet på webbsidan och innehålla relevanta sökord för att locka användare att klicka på länken. […]

Meta keywords

Meta keywords är en del av en webbsidas metadata som används för att beskriva innehållet på sidan. Det är en lista med nyckelord som är relevanta för sidans ämne och som sökmotorer kan använda för att indexera och ranka sidan i sökresultaten. Meta keywords har tidigare varit en viktig faktor för sökmotoroptimering, men idag anses […]

Meta taggar, metadata

Meta taggar är en typ av HTML-kod som används för att ge information om en webbsida till sökmotorer. Dessa taggar kan innehålla metadata som titel och beskrivning som hjälper sökmotorer att förstå vad webbsidan handlar om och ranka den på ett lämpligt sätt. Meta taggar är en viktig del av sökmotoroptimering eftersom de kan påverka […]

Nyckelord

Nyckelord eller nyckelfras, även ibland sökord: Det ord eller den fras du vill synas på i sökresultatet för en enskild sida. Alla sidor på din webbplats kan ha egna nyckelord. Nyckelord i korthet: Ett nyckelord kan vara mer än ett ord, det kan vara en fras bestående av ett till många ord. En hel mening […]

Offpage SEO

Offpage SEO betyder de saker man gör utanför sin egen webbsida, men som ändå hjälper en med synlighet i sökmotororer. Skall inte förväxlas med Onpage SEO som handlar om allt du gör på själva sajten. Typisk offpage SEO Länkbygge. Det man oftast menar med offpage seo är länkbygge. Länkar kan byggas på väldigt många sätt, […]

Onpage SEO

Onpage SEO eller Onpage optimering avser allt du kan göra på din webbsida för att förbättra synligheten i Googles sökresultat. Onpage seo brukar innehålla element av teknik (sökmotorvänlig teknik), innehåll, läsbarhet och användarvänlighet

PLA ads

Pla ads (Product Listing Ads) är en annonsplattform som tillhandahålls av Google och som används för att marknadsföra produkter och tjänster online. Genom att skapa annonser på Pla AdWords kan företag synas högre upp i sökresultaten på Google när potentiella kunder söker efter relevanta sökord. Annonserna visas i form av produktbilder, priser och annan relevant […]

PPC – Pay Per Click

PPC (Pay-Per-Click) är en typ av online reklamform där annonsören betalar för varje gång en användare klickar på annonsen. PPC-annonsering är vanligtvis ett bra alternativ för företag som vill öka sin synlighet och generera trafik och försäljning på nätet. Det finns olika plattformar och verktyg som erbjuder PPC-reklam, inklusive Google Ads, Bing Ads och Facebook […]

Redirect

En Redirect, eller ompekning eller omdirigering av URL betyder att man skickar trafiken från en url, eller webbadress, till en annan med hjälp av en kod. Redirects kan göras på många sätt, bland annat i filen htaccess, i php- eller andra serverside -filer, med hjälp av javascript eller meta refresh. URL-förkortare likt bit.ly fungerar också […]

Rykteshantering på nätet

Rykteshantering på nätet är en strategi inom sökmotoroptimering som syftar till att hantera och kontrollera rykten och negativ information om ett företag eller en individ på internet. Det handlar om att aktivt övervaka och hantera information som sprids på sociala medier, forum och andra webbplatser för att minimera skada på företagets eller individens rykte och […]

SEM

SEM står för Search Engine Marketing och är en form av sökmotoroptimering som fokuserar på att marknadsföra en webbplats genom betalda annonser i sökmotorer som Google. Genom att använda SEM kan man öka synligheten för sin webbplats och locka till sig mer trafik från sökmotorer. Detta görs bland annat genom att skapa annonser som visas […]

SEO analyser

SEO-analyser är en process där man undersöker och utvärderar en webbplats för att förbättra dess synlighet och ranking på sökmotorer som Google. Detta görs genom att analysera olika faktorer som påverkar sökmotoroptimering, såsom sökord, länkar, innehåll, teknisk struktur och användarupplevelse. SEO-analyser är en viktig del av sökmotoroptimering eftersom de ger insikt om hur en webbplats […]

SEO onpage test

SEO Onpage Test – Ett verktyg för att utvärdera och optimera en webbsidas innehåll och struktur för att förbättra dess synlighet och ranking på sökmotorer. Detta inkluderar att analysera faktorer som titlar, meta-beskrivningar, rubriker, innehåll, länkar och bilder på webbsidan. Det finns många olika onpage test för SEO som alla fungerar lite på samma sätt.

SEO title

SEO title eller Meta title är den rad som syns som rubrik på de 10 sökresultaten i Google då du söker nånting. På en webbsida brukar SEO titeln inte synas som sådan på andra ställen än i webbäsarens flik. SEO title anses ofta vara den enskilt viktigaste faktorn då Google skall bestämma vad en sida […]

SEO verktyg

SEO-verktyg är program eller tjänster som används för att optimera en webbplats för sökmotorer. Dessa verktyg kan hjälpa till att identifiera sökord, analysera konkurrenter, övervaka sökmotorrankningar och ge förslag på förbättringar för att öka synligheten och trafiken till en webbplats. SEO-verktyg kan vara både gratis och betalda och används av både nybörjare och erfarna SEO-experter. […]

SERP – Search Engine Ranking Page

SERP är sidan med sökresultat som syns efter att man skrivit in sitt sökord i en sökmotor. Hos Google består den oftast av en lista med 10 blå länkar. Inom sökmotoroptimering så vill man oftast hamna högst uppe i ”serpen”, det vill säga på plats 1 av 10 på första sidan av sökresultaten. När man […]

Sistrix

Sistrix är en sökmotoroptimeringsverktyg som används för att analysera och övervaka sökresultat och sökordspositioner på Google. Verktyget ger användaren möjlighet att se hur deras webbplats presterar i sökresultaten och ger även insikt i konkurrenternas prestationer. Sistrix ger också användaren möjlighet att identifiera sökordsmöjligheter och förbättringsområden för att öka synligheten och trafiken till deras webbplats. Verktyget […]

Sökmotorkonsult

En sökmotorkonsult är en person eller ett företag som specialiserar sig på sökmotoroptimering (SEO). En sökmotorkonsult hjälper företag att förbättra sin synlighet på sökmotorer genom att analysera och optimera deras webbplatser och innehåll. Detta inkluderar att identifiera relevanta sökord, skapa högkvalitativt innehåll, förbättra webbplatsens struktur och länkprofil, och övervaka och rapportera resultat. En sökmotorkonsult är […]

Sökordsanalys

Sökordsanalys är en process inom sökmotoroptimering där man undersöker vilka sökord och fraser som användare söker efter i sökmotorer som Google. Genom att analysera sökordsdata kan man identifiera vilka sökord som är relevanta för en viss webbplats eller produkt, och därmed optimera webbplatsens innehåll och struktur för att ranka högre i sökresultaten för dessa sökord. […]

Sökordsannonsering

Sökordsannonsering är en form av annonsering där man betalar för att visa annonser för specifika sökord på sökmotorer som Google. Genom att välja relevanta sökord och skapa effektiva annonser kan man öka sin synlighet och locka fler besökare till sin webbplats. Sökordsannonsering kan vara en effektiv strategi för att öka trafiken till en webbplats och […]

Sökordsplaneraren

Sökordsplaneraren (Google Keyword Planner) är ett verktyg som används inom sökmotoroptimering och Google Ads för att hitta relevanta sökord och fraser att optimera en webbplats för. Verktyget ger användaren möjlighet att söka efter sökord och fraser som är relevanta för deras verksamhet och bransch, samt att se hur ofta dessa sökord och fraser söks efter […]

strukturerad data

Strukturerad data är en typ av information som är organiserad på ett systematiskt sätt för att göra det lättare att söka och analysera. Inom sökmotoroptimering är strukturerad data en viktig faktor för att förbättra sökmotorernas förståelse av en webbplats och dess innehåll. Genom att använda strukturerad data kan sökmotorer lättare identifiera viktiga element på en […]

Trust Flow (TF)

TrustFlow eller TF är verktyget Majestic’s sätt att mäta och visa en sajts auktoritet, på ett sätt som försöker imitera Googles PageRank formel. Din sajt får Trust Flow poäng om den får länkar från andra sajter med Trust Flow, som i sin tur fått det från andra sajter med Trust Flow. Går man tillräckligt lång […]

URL

Vad betyder URL? Inom allt man gör på webben, inom marknadsföring, sökmotoroptimering och utveckling pratar man ofta om ”URL”. Som ny i branschen kanske du inte ännu vet vad det betyder? I korthet betyder URL detta: URL är den ”text” som syns i webbläsarens adressfält då du besöker en webbsida. Ibland pratar man även om […]

Webbadress med åäö

URL (Uniform Resource Locator) är en unik webbadress som identifierar en specifik webbsida på internet. En URL kan innehålla åäö, men det är viktigt att den kodas korrekt för att undvika problem med sökmotoroptimering. Detta kan göras genom att använda en teknik som kallas URL-kodning, där åäö ersätts med specifika teckenkoder som kan läsas av […]

Youtube SEO

Youtube SEO är en process som syftar till att optimera en YouTube-kanals eller videos synlighet och ranking i sökmotorresultatet. Detta görs genom att använda olika tekniker och strategier för att öka antalet visningar, prenumerationer och engagemang på kanalen. Det inkluderar att använda relevanta sökord i titlar, beskrivningar och taggar, skapa högkvalitativt innehåll som är relevant […]

Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en byrå fokuserad på tillväxtmarknadsföring i Finland, Sverige och globalt. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress, seglar eller kitesurfar. Välkommen!
sökmotoroptimering ordlista

Nyhet: Jag förklarar svåra begrepp inom webb och marknadsföring. Först ut är SEO-ordlistan!

wincher