I sökmotoroptimering finns lite olika skolor när det gäller länkbygge, och för att förklara dem så testar vi att dela in dem i fyra olika typer:
- Köpa länkar
- Hyra länkar
- Skaffa länkar
- Naturliga länkar / Hoppas på länkar
Eftersom man i seo-arbete ibland outsourcar länkbygge till andra företag och även själv bygger en hel del länkar, så behövs en förklaring till hur de olika tillvägagångssätten fungerar och vad som är fördelarna och nackdelarna med dessa.
1. Köpa länkar
Till kategorin ”köpa länkar” hör följande saker: Inköp av permanenta länkar från företag med sajtnätverk, köp av länkar från enskilda bloggar, köp av blogglänkar via bloggnätverk, köp av länkar via bloggtävlingar, köp av annonsplats i tidning eller media och samtidigt få en artikel med länk i, köp av publicering i form av advertorials, samt köp av gamla domäner som sedan länkas vidare. Det som alla dessa har gemensamt är att de är permanenta. När du en gång köpt länken så finns den kvar ”för alltid”, och den försvinner inte fastän du slutar betala månadsavgift.
Fördelar med att köpa länkar | Nackdelar med att köpa länkar |
Du får enkelt tag på länkar | Det finns en viss risk i att köpa länkar |
Det går snabbt att få länkar | Det är emot Googles riktlinjer |
Du kan välja fritt vilken typ av länkar du köper | Vid eventuellt straff eller filter kan det vara svårt att bli av med länkarna igen |
Länkarna är permanenta | |
2. Hyra länkar
Att hyra länkar är en affärsmodell som är mycket vanligare i Sverige än i Finland (jag jobbar på båda marknaderna). Till denna kategori hör alla lösningar där du betalar en månadsavgift för att behålla länkar eller betalar månadsavgift för resultat. Ett företag kan säga att du betalar endast för topp 5 placeringar på utvalda ord. Företaget sätter då ut länkar (på egna nätverk eller underleverantörers) till din webbplats så att den börjar ranka topp 5 på dessa ord. För detta tar de ut en månadsavgift.
Fördelar med att hyra länkar | Nackdelar med att hyra länkar |
Du får enkelt länkar | Det finns en viss risk i att hyra länkar |
Det går snabbt att få länkar | Det är emot Googles riktlinjer |
Du kan välja fritt vilken typ av länkar du hyr | Länkarna tas ofta bort från webbsidorna ifall du slutar betala |
Du betalar endast för ranking (i vissa fall) | Länkarna är inte permanenta |
Vid eventuellt straff får du lätt bort länkarna igen |
3. Skaffa länkar själv
Till denna kategori räknar jag sådant som inte innehåller en transaktion i form av pengar när länkar skapas, men som ändå inte är ”naturligt”. Till exempel kan nämnas gästbloggning, länkkataloger, artikelkataloger, länkbyten, byggande av brandade satellitsidor, mm.
Fördelar med att ”skaffa länkar” | Nackdelar med att ”skaffa länkar” |
Det är den en rätt så ”ren” metod | Det finns en viss risk i vissa typer av länkar |
Du kan säga att du inte köper eller hyr länkar och få lite goodwill | Det är emot Googles riktlinjer |
Du har ofta bra koll på vilka länkar du får | De enklaste länkarna du kan skaffa är oftast värdelösa eller farliga |
Du har något att göra under sena vinterkvällar | Det är ofta lite dyrare än att köpa ifall du räknar din arbetstid i pengar |
Du kan göra detta helt själv | Det kan svårt att få bort länkar vid eventuell filtrering |
Länkarna är permanenta |
4.Hoppas på länkar / Naturliga länkar
Till denna kategori räknar jag sådant som inte innehåller en transaktion i form av pengar när länkar skapas, och som samtidigt kan räknas som ”naturliga länkar”. Till exempel kan nämnas PR, länkbeten, skapande av så bra tjänster så att man får länkar, vanlig reklam eller social media trixande som blir så framgångsrika att tidningar och bloggar börjar skriva om det, mm. Det som sammanfattar grupp 3 och 4 är att inga transaktioner i form av pengar eller produkter mellan länkaren och mottagaren görs.
Fördelar med att ”Hoppas på länkar” | Nackdelar med att ”Hoppas på länkar” |
Det är den mest rena metoden, du kan kalla dig white hat | Det finns en viss risk i vissa typer av länkar även här |
Du kan säga att du inte köper eller hyr länkar och få goodwill | Det är nog det dyraste sättet att få länkar på |
Du kan göra detta helt själv | Det kan vara svårt att få bort länkar vid eventuell filtrering |
Du har något att göra under sena vinterkvällar | Du vet inte om ditt jobb kommer att generera länkar eller inte |
Det är inte emot Googles riktlinjer | |
Länkarna är permanenta |
Vilken typ av länkar skall jag köra på?
Vilken typ av länkar du som företag skall gå för är lite olika beroende på dina mål. Många säljer tjänst nummer 3 och 4 åt företag, men det är egentligen nr 1 eller 2 som maskeras till trean eller fyran. Ofta när man gör länkar själv så är det en blandning av nr 3, 4 och 1. För små, lokala och rätt nya webbsajter i osexiga branscher så är troligtvis nr 1 eller 2 det mest lönsamma. För större brands så är nr 4 ofta det mest använda eftersom ekonomi inte är lika viktig som undvikande av filter och straff. För mediaheta brands (tänk dig en ny hipster hamburgerrestaurang t.ex) med stora djärva uttalade löften så kan även här nr 4 fungera utmärkt, eftersom tidningar gillar att skriva om sådant. För att testa nya tjänster i konkurrensutsatta branscher med bra lönsamhet och stor risk för straff så kan nr 2 fungera bra en tid.
Har du stor budget och mycket tid så är nr 4 bra. Har du bråttom, mindre budget och är beredd att ta större risker så är 1 eller 2 kanske att föredra. Har du en del tid över men inte så stor budget så är nr 3 bra.
Skillnaden mellan köpta, hyrda och ”skaffade” länkar illustrerat
Vi antar att du har 5000 SEK att sätta på länkbygge per månad.
1. Anta att du kan köpa rätt hyfsade permanenta länkar för 2500 SEK per styck. Du får då då 2 länkar per månad. Efter ett år har du 24 hyfsade länkar.
2. Anta att du kan hyra rätt bra länkar för 500 kronor per månad. Du får då 10 länkar för din månadsbudget, och om dessa gör att din sida hamnar så högt upp i resultaten så att du tjänar över 5000 SEK per månad, så är det ju en vinstaffär. Efter ett år har du 10 rätt bra länkar.
3 & 4. Anta att din arbetstid ”kostar” 312,50 SEK per timme åt ditt företag (inhouse). Du kan då sätta 16 h per månad på att skaffa länkar eller skapa sådan PR som du tror att ger länkar. Vissa månader kommer du att få några länkar, medan vissa månader kanske du blir utan länkar. Vi antar att du lyckas bygga lite mer än en bra länk per månad i medeltal på detta sätt. Efter ett år har du då 14 rätt bra länkar.
Disclaimer: Antal länkar är sällan det viktiga, utan det handlar mer om kvalitet. Skulle antalet vara det viktiga så skulle det enklaste vara att bara köra länk- och artikelkataloger rakt av, och därmed få sjukt många länkar byggda för 5000 SEK. Summorna ovan är också helt påhittade och behöver inte ha någon förankring i verkligheten.
I praktiken så jobbas det ofta med en blandning av de olika typerna, och skillnaden mellan 1 och 3 kan ibland vara rätt luddig.
Med detta ville jag visa skillnader i olika sätt att få länkar på, mest för att förklara det åt potentiella kunder och köpare av SEO / länkbygge, så att offerter blir mer jämförbara och för att lättare veta vilken typ av tjänst man köper. SEO är också så mycket mer än bara länkar, men i detta inlägg så fokuserar vi just på dem.