Bästa verktygen för att kolla Google ranking

Bästa verktygen för att kolla Google ranking

07.10.2020

En fråga jag ofta får är hur man bäst följer med sin Google ranking. Jag har två standardsvar: Använd Wincher ifall du har en liten sajt med få sökord, och använd SEMRush ifall du har en större sajt, en byrå, många sajter, eller om du har fler behov än att bara följa med rankings.

Vi kollar mer noggrant på rank tracking och dessa två verktyg

Du som gör innehåll eller SEO är ofta väldigt intresserad av hur din bra din sajt syns i Googles sökresultat. För att få reda på din Google ranking behöver du således en rank tracker, ett verktyg som på ett neutralt sätt kan kolla och följa med dina positioner över tid. Här ska vi kolla på två sådana verktyg, ett billigt och ett väldigt avancerat. Vi kör igång!

Rank tracking?

Du som redan vet vad en rank tracker är kan hoppa över det här stycket och gå rakt till jämförelsen. Men till er andra så skall jag försöka förklara vad en rank tracker är här:

En viss nulägesbild kan du få genom att bara Googla ditt sökord i inkognito-fönster i webbläsaren, eller genom att kolla Google Search Console. Det blir dock en hel del pill om man har många sökord och artiklar man vill följa med Google ranking för. Därför har det uppkommit en hel industri med SAAS -verktyg för att följa med just detta. Med ett sånt verktyg ser du hur din ranking varierat från dag till dag, och därmed också hur olika aktiviteter du gjort har påverkat din ranking uppåt eller neråt.

2 rekommenderade rank trackers för att kolla Google ranking

Vi kollar på billiga Wincher och professionella SEMRush.

1. Det billiga alternativet som är good enough i de flesta fall – Wincher

Wincher är ett svenskt ranktracking -verktyg som är det billigaste jag hittat. Detta använder jag och Lina för hennes egna sajter som sällan har mer än 100 sökord vi vill synas på.

Billigaste kontot på Wincher kostar 24 € per månad, och då ingår rank tracking för 10 webbsidor, samt 500 sökord. Vill du sätta till en webbsida till så ökar kostnaden med 3 € per månad.

Missa inte Wincher Rabattkod!

En rabattkod till Wincher finns tillgänglig för er som läser denna guide. Använd rabattkoden WELCOME30 för att få 30 € rabatt då du signar upp till Wincher. Prova Wincher här!

Så här ser Wincher ut då du loggar in. Här är vårt projekt Sport-bh.nu valt, så vi ser rankings för det:

Låt mig förklara lite vad de olika delarna betyder

Statusrutan uppe

1. Här syns utvecklingen för sajten den senaste månaden

Första kolumnen visar hur många sökord som stigit och hur många som sjunkit i ranking den senaste månaden (gröna vs röda staplar). Här ser vi att vi har ökat mer än sjunkit senaste tiden.

Nästa kolumn är medelpositionen för de ord vi följer. Vi har alltså medeltal position 15.6 på dessa ca 70 ord vi följer för detta projekt.

Traffic-kolumnen är den uppskattade trafiken för dessa sökord den senaste månaden. Från dessa sökord så uppskattar Wincher att vi fått ca 590 besökare den senaste månaden. Uppskattade antalet besökare räknas ut från positionen på ordet och sökvolymen. En förstaplats på ett ord ger ungefär 30 % av sökvolymen i besökarantal. En andraplats lite färre. Och så vidare.

Fjärde och sista kolumnen är positioner per dag. Denna sajt har fyra stycken förstaplatser och två stycken 2-3 positioner, samt 21 st ord på position 4-10. Och så vidare.

2. Nu kommer vi till den mer intressanta delen, tabellen nedanför:

Här syns alla ord vi följer.

I första kolumnen ser vi orden. T.ex ordet sport-bh push up på rad 7.

I kolumn två ser vi vilken sida på vår sajt som rankar på detta ord. Genom att klicka på ikonen bredvid urlen så kan vi direkt öppna den sidan i webbläsaren och kolla om det är något vi borde förbättra på den för att ranka ännu bättre.

Tredje kolumnen “features” är inte så viktig för de flesta, men här syns det ifall Googles sökresultat för just detta sökord har några speciella “snippets”. Dessa kan vara bilder, Google shopping annonser, site links, featured snippets eller liknande. Ifall just din sajt är ett speciellt sökresultat så lyser denna lila. Om det bara finns speciella resultat i sökresultaten så är ikonen grå.

Fjärde kolumnen är den intressantaste. Här är positionen. Vi ser att på vårt ord “sport-bh push up” så är vi på position 4. Inte riktigt i top 3 som vi vill vara med andra ord, men ändå på Googles framsida. Denna tabell är nu sorterad enligt denna kolumn, därför ser vi våra bästa rankings först. Det går även att sortera enligt andra kolumner. I de flesta fall så betyder en position på 1 till 10 att du är på Googles första sida. 11-20 andra sidan, och så vidare.

Femte kolumnen, Change, är ändringar i rankings för just detta ord, under den valda tidsperioden. Förinställningen är en månad. Denna visar alltså att vi sjunkit två steg, från plats 2 till 4 på vårt exempelord, och vi bör kanske göra några förbättringar på sidan.

Sjätte kolumnen, CPC, betyder cost per click. Vad kostar ett klick på Google Ads på detta ord. Inget riktigt viktigt i detta sammanhang, men bra att veta då högre klickpriser ofta betyder bättre försäljning från det ordets besökare (om nån är villig att betala mycket för att få trafik till sin sajt så gör de det troligen på sökord som även konverterar till försäljning). Kan vara bra att kolla på om man behöver prioritera sina sökord nån gång.

Sjunde kolumnen, Volume, är en viktig kolumn. Här syns den hur många människor som Googlar detta ord per månad. Vill vi ha mer trafik så vill vi så klart synas på sökord med mycket volym. Dock så brukar de orden också ha mer konkurrens och vara svårare att ranka bra på.

Åttonde kolumnen, Traffic, är den uppskattade trafiken du får från din ranking på detta ord. Ett ord med mer volym, eller där du rankar högre, ger så klart större uppskattad trafik.

Högst uppe på sidan finns möjlighet att välja hur lång tid du vill kolla rankings för. Standarden är en månad. Du kan även gruppera ord och filtrera enligt dessa, enligt positioner (t.ex bara kolla på ord som inte ännu är på framsidan).

Låt oss nu klicka på ett sökord i tabellen för att se mer info om just det ordets ranking. Vi väljer att klicka på ordet “vadderad sport bh” där vi rankar på plats 5:

Här ser vi nu hur vi har rankat på det ordet varje dag, och även hur konkurrenterna har rankat. Genom att föra muspekaren över linjen så ser du mer i detalj positionen just den dagen för dig eller din konkurrent.

Vi ser att vi stigit från plats 8 till plats 5 den 23’e september, och det stämmer bra överens med då vi satte till lite innehåll om just det ordet på den artikeln. Det sattes till det några dagar tidigare, och så den dagen steg vi sen i Google ranking.

Här syns även att Sportamore rankar stabilt ovanför oss, på plats 2, och att Stayinplace håller på att öka sin ranking lite i jämförelse med början av perioden. De är dock långt nere på tredje sidan i Google ännu. Missmary yrar på med något i botten av sökresultaten, de rankade på plats 80 i ett par veckor, men sjönk sedan igen.

Övriga funktioner i Wincher

Det finns en del andra funktioner också i den lila menyn högst uppe. En intressant funktion är “konkurrenter” där du ser dina rankings på samma sätt som i tabellen vi tidigare kollade på, men också konkurrenternas sida vid sida.

Testa Wincher rank tracking

Hoppas du lärt dig något om rank tracking, och speciellt om hur man gör det i det billiga verktyget Wincher. Du hittar wincher här, och genom att följa den länken får du dessutom testa verktyget gratis i 14 dagar utan att du behöver fylla i kreditkortsuppgifter.

Billigaste kontot på Wincher kostar 24 € per månad, och då ingår rank tracking för 10 webbsidor samt 500 sökord. Använd koden WELCOME30 för att få 30 € rabatt då du signar upp.

2. Det mest avancerade rank tracking verktyget – SEMRush

SEMRush är ett av de verktyg jag använder mest i mitt jobb som sökmotoroptimerare. Vill du ha en riktigt premium SEO-suite som innehåller den bästa rank-trackingen och ett 30-tal andra verktyg för SEO, Google ads, Social media, Research och innehållsskapande så är SEMRush ett väldigt bra val. Det var dock på grund av dess rank tracking -verktyg jag valde att själv börja använda det. Det i kombination med att de (då) hade den största databasen med finska och svenska sökord för nyckelordsanalys och konkurrentanalys.

SEMRush är ett ryskt-amerikanskt SAAS-företag som nu har blivit mer eller mindre standard för mätning och jobb med SEO för många företag. Jag stöter ofta på kunder som har SEMRush som sitt verktyg, och de kan då enkelt bjuda in mitt SEMRush-konto som användare där så att jag kan hjälpa dem med sina kampanjer.

Här är en överblick av verktyg som SEMRush innehåller

Som vi ser så fanns “position tracking” redan år 2012, och det var strax efter det jag började använda det också.

SEMRush position tracking för att kolla Google ranking

Här ser vi en överblick över SEMRush position tracking för Linas träningsblogg. Som ni ser så ser den rätt likadan ut som Wincher, men som standard ser vi även 4 konkurrenters positioner här också, samt lite fler SERP-features.

Här kan vi även tagga ord för att gruppera dem, vi kan göra anteckningar på särskilda datum i grafen för att se hur olika åtgärder påverkat ranking, och vi kan kolla var och hur vi syns i featured snippets. Om man vill optimera för att ta en plats i featured snippet så är SEMRush väldigt bra på att hitta vilka andra sajter som ren tagit plats där, så att du sen bara kan skapa en bättre featured snippet än dem, och stjäla deras förstaplats.

Här syns en featured snippet för en viss sökterm, dessa är lätta att filtrera fram för egna eller konkurrenters sajter med SEMRush

Här finns även en video som berättar hur du använder SEMRush position tracking:

SEMRush kostar från 99 $ per månad, och kan förstoras hur stort som helst beroende på vad du behöver.

En business-subscription kostar 199 $ per månad.

En “Guru” -subscription kostar 399 $ per månad.

Det finns även möjligheter att skapa egna avtal med dom, t.ex ifall du skall följa väldigt många sökord, eller ifall du behöver många användare eller liknande.

Testa SEMRush gratis i några dagar

Hoppas du lärde dig något om rank tracking och att följa med Google rankings i detta inlägg, kanske du till och med redan kan välja rätt verktyg?

Frågor och svar om att följa med Google rankings med en rank tracker

Vilken är den billigaste rank trackern?

Wincher är den billigaste rank trackern jag har hittat. Den kostar 24 € per månad och låter dig följa upp till 500 sökord på 10 webbplatser. Skaffa wincher här!

Varför visar inte rank tracking verktyget samma positioner som jag ser när jag själv googlar?

Du ser oftast lite bättre ranking då du själv googlar, eftersom du redan besökt din sajt flera gånger, och Google tror att just du vill se din sajt. En rank tracker däremot har ett neutralt sökresultat, som det skulle se ut om nån googlar ordet för första gången.

Vilken är den bästa rank trackern för professionellt bruk?

Det finns många bra. SEMRush, Searchmetrics, Sistrix, Ahrefs. Moz och Rankwatch och många fler. Själv gillar jag SEMRush mest för att det är lättanvänt och för att man enkelt kan dela eller få åtkomst till kunders delade konton. Läs mer om SEMRush här eller testa SEMRush här!

* Jag får en viss provision ifall du väljer att köpa en rank tracker från mina rekommendationer. Mina åsikter om dessa är dock helt äkta, dessa två rank trackers har jag rekommenderat otaliga gånger “offline” även om jag då inte fått ersättning för det.

Denna artikel finns även på engelska på Jonathanbjorkskog.com: The Cheapest and best rank trackers for checking your Google Rankings. Läs även den mer ingående artikeln där jag kör en Wincher review (på engelska).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *