Offpage SEO betyder de saker man gör utanför sin egen webbsida, men som ändå hjälper en med synlighet i sökmotororer. Skall inte förväxlas med Onpage SEO som handlar om allt du gör på själva sajten.
Typisk offpage SEO
- Länkbygge. Det man oftast menar med offpage seo är länkbygge. Länkar kan byggas på väldigt många sätt, jag har även publicerat en guide där du får reda på mer om olika sätt att skaffa länkar. Här är 15 vanliga sätt att skaffa länkar på idag:
- Kontakta samarbetspartners och underleverantörer och be dom länka.
- Arbete med Outreach då man kontaktar bloggare och erbjuder saker och betalt i utbyte mot länk.
- Arbete med Outreach där man pitchar medier med bra innehåll som de kan tänkas vilka publicera.
- PR jobb.
- Köpa länkar av företag som tillhandahåller många sajter att länka från.
- Hyra länkar av företag som tillhandahåller många sajter att länka från.
- Advertorials och Native annonsering som ger bestående artiklar innehållande länk.
- Länkbyten med andra sajter.
- Gästbloggande på andra sajter.
- Uppseendeväckande innehåll på ens egna sajt, som är så kontroversiellt att många andra skriver om det och länkar.
- Skapande av så bra innehåll så att andra vill länka dit.
- Broken link building: Köp upp gamla domäner som har länkar till sig, och styr om dom till din egna sajt. Alternativt återskapa innehåll som tidigare funnits på andra sajter och som har länkar till sig men som inte längre finns, sen kontakta sajter som länkat till det och be dom uppdatera länken till ditt nya motsvarande innehåll.
- Link reclamation: Leta upp alla som nämnt ditt varumärke på nätet, kontakta dom och be dom länka där de nämnt er.
- Skapande av egna sajter där du kan länka hur du vill till egna och andras sajter. Kallas ofta PBN från engelskans Private Blog Network.
- Var en ”kändis” eller auktoritet inom branschen så att alla andra som skriver om ämnet vill intervjua dig som expert för sitt innehåll, och därmed få länkar.
- GMB – Google My Business listningar och arbete där kan klassas som offpage SEO, samt listningar i olika företagskataloger med eller utan länk (ofta benämnt Local Citations) .
- Byggande av auktoritet (EAT) för skribenten eller sajtägaren genom att vara synlig med sitt namn på andra förtroendeingivande sajter som handlar om samma ämne
- Brandbyggande på ett sätt som Google kan se. Dessa är omdebatterade faktorer som varken är bekräftade eller dementerade, men faktum är att Google ofta rankar stora brand mycket bättre än små, och det betyder att det finns faktorer som Google kollar på för att få reda på ”hur starkt ett varumärke är”. Google är dock en robot, så det begränsar en del vad de kan ha koll på. Här är exempel på brandbyggande faktorer som Google kan tänkas kolla på:
- Finns det väldigt mycket söktrafik och sökvolym på ens brandnamn?
- Har ens varumärke stora sociala medie -konton?
- Finns varumärket omnämnt på Wikipedia eller andra branschspecifika sidor med stor auktoritet?
- Finns varumärket ofta nämnt i media och på sajter som rekryterar personal?