AOV eller Average Order Value är medelköpkorgen som dina kunder köper i din webbutik. Man räknar ut AOV genom att ta totala värdet för försäljning under en tidsperiod och dela det med antalet transaktioner. Exempel: Du har sålt för 100 000 kronor under en månad, fördelat på 200 transaktioner. Din AOV (medelköpkorg) är därmed 500 […]
Facebook annonsering ordlista - Förklaringar av svåra ord så att alla förstår
CPM
CPM (Cost-Per-Thousand) är en annonsprissättningsmodell där annonsören betalar för varje tusen visningar (impressions) av annonsen. CPM används ofta för displayannonsering, där annonsen visas som en banner eller annan form av grafisk annons på en webbplats. CPM kan vara ett bra alternativ för företag som vill öka sin synlighet och nå en stor publik, men som […]
CTA – Call To Action
CTA (Call-To-Action) är en uppmaning till en användare att göra en viss handling, vanligtvis att klicka på en knapp eller länk. CTAs används ofta i online marknadsföring för att uppmuntra målgruppen att ta ett specifikt steg, till exempel att köpa en produkt, prenumerera på en nyhetsbrev, ladda ner en app eller fylla i en kontaktformulär. […]
LTV – Lifetime Value
Lifetime value betyder ”livstidsvärde”, eller det värde som en kund genererar under den tid som kundförhållandet varar. Köper en kund endast en gång av dig så är LTV detsamma som första köpets värde (AOV). Köper kunden 3 gånger, och varje gång för 500 kronor, så är LTV 1500 kronor. LTV används för att beräkna antaget […]
OMTM
OMTM betyder ”One Metric That Matters”. OMTM, eller ”One Metric That Matters” är en fokuserad mätning av en specifik prestationsindikator (KPI) som används för att bedöma en organisation eller en kampanjs framgång. OMTM är tänkt att fungera som en tydlig målsättning och riktlinje för att hjälpa en organisation att fokusera på det som är viktigast […]
PPC – Pay Per Click
PPC (Pay-Per-Click) är en typ av online reklamform där annonsören betalar för varje gång en användare klickar på annonsen. PPC-annonsering är vanligtvis ett bra alternativ för företag som vill öka sin synlighet och generera trafik och försäljning på nätet. Det finns olika plattformar och verktyg som erbjuder PPC-reklam, inklusive Google Ads, Bing Ads och Facebook […]