AOV – Average Order Value

AOV eller Average Order Value är medelköpkorgen som dina kunder köper i din webbutik. Man räknar ut AOV genom att ta totala värdet för försäljning under en tidsperiod och dela det med antalet transaktioner.

Exempel: Du har sålt för 100 000 kronor under en månad, fördelat på 200 transaktioner. Din AOV (medelköpkorg) är därmed 500 kronor.

När verktyg som Facebook Business Manager eller Google Ads visar ROAS eller CAC % så visar den ofta AOV samt kostnad per köp. Du kan räkna ut din ROAS genom att ta AOV/Kostnad (Om det kostar 50 kronor i Facebook annonsering för att få till stånd en försäljning på 100 kronor så är din ROAS 2 och din CAC % 50.)

Är dessa ROAS och CAC %-siffror för dåliga? Är din produkt för billig, klickpriserna för dyra och konverteringsgraden för låg trots mycket optimering? Har du låg AOV per köp, men en produkt som människor köper ofta, så bör du istället följa LTV (Lifetime Value) för att få en bättre bild av var du kan skala upp din marknadsföring.

Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en byrå fokuserad på tillväxtmarknadsföring i Finland, Sverige och globalt. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress, seglar eller kitesurfar. Välkommen!
sökmotoroptimering ordlista

Nyhet: Jag förklarar svåra begrepp inom webb och marknadsföring. Först ut är SEO-ordlistan!

wincher