AAARRR eller ibland AARRR, brukar kallas the pirate metric inom growth hacking, och står för Awareness, Acquisition, Activation, Revenue, Retention och Referral.
Meningen med denna metod/metric är att förstå de olika skedena din kund går genom från det att denne första gången hör om din produkt, landar på din sajt, app eller butik, gör en första aktivitet av intresse, köper något, stannar kvar som kund och köper igen, samt till sist rekommenderar din produkt till någon annan.
Ofta försöker man i början av ett projekt mappa upp hela AAARRR funneln med siffror, för att hitta flaskhalsar att jobba bort. Ju bättre slutet av funneln fungerar, desto mer kan du spendera på att växa genom att jobba med början av funneln. Och tvärtom.
- Awareness: Uppmärksamhet, kännedom
- Acquisition: Anskaffning (besökare på webbsida, app, webbutik, fysisk butik eller varför inte restaurang)
- Activation: Aktivering, besökaren gör något som indikerar att denne är en potentiell kund
- Revenue: Intjäning, kapitalisering. Hur mycket du tjänar per användare eller kund.
- Retention: Antalet kunder som fortsätter köpa eller prenumerera på din tjänst. Motsatsen är Churn.
- Referral: Antalet kunder eller användare som rekommenderar din produkt till andra och därmed billigt genererar nya kunder till dig och höjer värdet per kund.
AAARRR är funneln i kronologisk ordning. Det är sällan dock prioritetsordningen. En vanlig prioritetsordning man jobbar med inom Growth Hacking är RARRA (Retention, Activation, Referral, Revenue, Acquisition).
Ibland lämnas även det första A’et (Awareness) bort när man pratar om the pirate metric, och då blir det således bara AARRR.