Churn, Churn rate

Churn eller churn rate är andelen kunder som slutar göra affärer med ett företag. Ofta pratar man om churn rate hos tjänster eller appar som är prenumerationsbaserade, och man strävar så klart efter en så låg churn som möjligt. Även i konsult- och tjänstebranschen pratar man om churn då man avser andelen kunder som hoppar av samarbetet.

Motsatsen till churn rate är retention rate som då betyder andelen kunder som stannar kvar som återkommande kunder

Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en byrå fokuserad på tillväxtmarknadsföring i Finland, Sverige och globalt. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress, seglar eller kitesurfar. Välkommen!
sökmotoroptimering ordlista

Nyhet: Jag förklarar svåra begrepp inom webb och marknadsföring. Först ut är SEO-ordlistan!

wincher