Guldläge på nätet – Också för nybörjare på sökmotoroptimering

Guldläge på nätet – Också för nybörjare på sökmotoroptimering

07.01.2014

Lite efter jul så kom boken ”Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla” fram till Finland också. Boken är skriven av två av de mest välkända namnen inom svensk sökmotoroptimering, nämligen Magnus Bråth och Michael Wahlgren. Tanken var alltså att jag skulle recensera boken. Så här:

Guldläge på nätet för dig som kan sökmotoroptimering

Om du redan kan sökmotoroptimering så kommer du inte att lära dig så mycket av boken, möjligen får du lite mer tips på verktyg, lite mer självförtroende när du ser att du gör ”rätt”, eller kanske en aha-upplevelse här och där. Det jag gillade mest med boken var att den var systematisk, som man bör vara när man gör sökmotoroptimering. Den riktar in sig på processer och riktiga ToDo’s och inte flams och svammel och ”det här kanske funkar i framtiden”, samt att den var övergripande över flera områden såsom sälj, teknik och text.

Säljer du SEO så skall du läsa denna bok för att få bättre inblick i de olika stegen i sökmotoroptimeringen

Jobbar du med teknisk seo eller webbsideteknik överlag så skall du också läsa den här boken för att få en inblick i varför du sätter tid på olika saker, och kanske lära dig vad som egentligen behöver sättas tid på.

Jobbar du med content och text på webben så är boken utmärkt för att förstå de olika delarna av webbsidan och varför de, och framförallt du har en stor möjlighet att påverka mängden besökare som kommer att hitta fram till dina texter.

Boken om sökmotoroptimering för dig som inte ännu jobbar alls med seo

Främst av allt så skulle jag rekommendera boken till de som inte alls jobbar med seo och inte riktigt har hum om det, utan vill lära sig mer. Här kommer bokens styrkor till sin rätt. Du kommer att få de flesta av dina frågor angående SEO och Google besvarade, och också få reda på hur Google fungerar.

 

Lina läste också boken

Jag läste ju också boken

Intervju med ”nybörjare” på SEO

För att bevisa detta så lät jag, precis som Anders Ivar, min fru läsa boken. Hon har en träningsblogg (linabjorkskog.com) och ett par sidor (till exempel sport-bh.nu) som hon jobbar med och vill ha trafik till så hon är inte helt grön på sökmotoroptimering, men jobbar ändå inte dagligen med det så att säga.

 

Träningsbloggarens omdöme om boken:

Tjena Lina, vad tyckte du om boken?
-Hej! Den var välskriven och lättläst, och även jag som inte är sökmotoroptimerare kunde ta till mig av innehållet.

Lärde du dig nånting?
– Jo.

Vad lärde du dig då, jag försöker faktiskt skriva nånting här.
-Jag lärde mig att den sida jag får länkar från själv bör ha många och bra länkar till sig, och att det är viktigare än dess pagerank. Det skall jag komma ihåg när jag byter länkar nästa gång.

Nåt mer då?
–  Jag lärde mig vad long-tail är för något. Egentligen kan jag redan onpage märkte jag, men jag lärde mig mer om länkar.

Skulle du rekommendera boken till någon?
– Mina kompisar är inte så intresserade tror jag, men åt de som bloggar och andra som vill lära sig om hur man får besökare till sin blogg eller sida så passar den bra!

Okej, tack för intervjun
– Varsågod.

Det var alltså Linas omdöme. Två recensioner i ett alltså. Här levererar vi!

Själv så skall jag nu ta med boken till kontoret och låta alla som jobbar och inte jobbar med SEO läsa den. Det blir en bra seo-lektion för de som inte jobbar med SEO och en bra svenskalektion för de som inte kan svenska.

Ifall du själv blev intresserad och vill få dina tassar på boken så går den att köpa också. På flera ställen till och med. Den finns på Adlibris för 201 kronor och på CDON för 190 kronor. Och jo, den skickas till Finland också.

Här skrev jag om boken om sökmotoroptimering redan för några veckor sedan, kolla in det om ni vill läsa mer. Mer info finns också på bokens hemsida.

Dela detta med dina nätverk

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jonathan Björkskog internetmarknadsföring


Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en digital reklambyrå i Finland. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress eller kitesurfar. Välkommen!