Social media - Tips, tricks och kampanjer

Hatar ni inte också ordet social media? Ingen vet riktigt vad sociala medier innehåller för kanaler, alla säger att det är gratis, men hyr man en Social media konsult så kommer man ändå att få en saftig faktura utan att man egentligen sett någon försäljningsökning. Jag vill inte se det så. Jag vill alltid använda sociala medier till något som ger mervärde i form av ökad försäljning eller bättre placeringar i Google. Social media använt på rätt sätt kan vara en kanon för din försäljning, och kan även ge en rejäl ökning av din organiska söktrafik. Här i denna kategori skapar vi lite på ytan på allt man kan göra med Sociala medier. Vill ni ha hjälp med Social media kampanjer så hjälper jag gärna till via Genero!

Vad är Growth Hacking?

Vad är Growth Hacking?

04.03.2015

En term som börjat synas mer och mer i den senaste tidens internetmarknadsföringsbuzz är ordet Growth Hacking. Har du inte hört om det tidigare så kommer du definitivt att höra om det under 2015, och det kan vara lika bra att veta ungefär vad det betyder redan innan alla börjar prata om det. Så här […]

Kommentera
Top 10 mest trafikdrivande inlägg 2014

Top 10 mest trafikdrivande inlägg 2014

29.12.2014

Många har redan summerat SEO-året 2014 så det skall jag inte göra. Däremot så skall jag plocka fram de texter som under året fått mest trafik. Vi kanske hittar något mönster i vad som gett trafik och inte? 

Kommentera
Top 10 gratis WordPress plugin

Top 10 gratis WordPress plugin

06.12.2014

Jag planerar, gör, upprätthåller eller administrerar en hel del WordPress sidor och har därmed fått en rätt bra bild av vad jag vill ha av mina installationer och vilka plugin som tillfredsställer dessa behov. Här kommer nu en lista över gratisplugin jag gillar, som jag mer eller mindre har med i varje installation.

Kommentera
Så här fick jag 800 besökare från Facebook till ett blogginlägg på tre bokstäver

Så här fick jag 800 besökare från Facebook till ett blogginlägg på tre bokstäver

07.02.2014

Kul rubrik va? Den är dock sann. Den kunde egentligen kanske vara ”Så ändrade jag Facebooks Open Graph taggar och fick 800 besökare från Facebook under en kväll till ett blogginlägg på tre bokstäver”. Men den var lite för lång. Så här gick det till:

Kommentera
Höjer en egen URL-shortener click-through-raten från Sociala medier?

Höjer en egen URL-shortener click-through-raten från Sociala medier?

23.01.2014

När man postar saker på sociala medier så är det bra att först UTM-tagga dom med Googles url-buider för att kunna särskilja olika länkar från varann i Google Analytics sedan. Men det finns en del problem med detta. 

Kommentera
Driva trafik Offline från Facebook, och samtidigt få hundratals inlänkar? [Video]

Driva trafik Offline från Facebook, och samtidigt få hundratals inlänkar? [Video]

11.12.2013

Jag brukar jobba med att driva trafik till webbsidor, främst från Google och Facebook. Jag har ibland fått frågan om vi på Genero vet hur man kan driva trafik också offline, dvs till riktiga offline-butiker. Det är lite knepigare, men det går. Här är ett exempel.

Kommentera
Stöd vårt Movember-team!

Stöd vårt Movember-team!

01.11.2012

November är här, och då är det ju dags att köra lite Movember igen.  Jag har absolut ingen hårväxt i ansiktet, så jag kan inte stoltsera med nån mustasch, ser mer ut som en moppepojke. Men man kan ju alltid vara med och samla in pengar, de går ju till ett gott ändamål.

Kommentera
Vad kan man göra med IFTTT (IF This Then That)?

Vad kan man göra med IFTTT (IF This Then That)?

23.09.2012

Har ni kollat in tjänsten IFTTT (IF This Then That)? IFTTT är en webbtjänst som du kan använda för att automatisera olika saker på internet och i sociala medier, helt utan att behöva kunna koda. Jag har hittat ett par nästan vettiga grejer att använda IFTTT till, och skall här presentera några. 

Kommentera
En bergvärme infographic

En bergvärme infographic

28.08.2012

Det  görs inte många infographics för ”industri-branscher”, och jag vet inte heller om det behövs i sådana nischer där det inte är vanligt med bloggare. Så jag har inte satt särskilt stort fokus på att göra infographics där. Men här på denna bergvärmesida så testar vi ändå, det var bara att ta en sida ur […]

Kommentera
En lyckad Facebook-kampanj, case MUSCH julglädje

En lyckad Facebook-kampanj, case MUSCH julglädje

08.03.2012

Jag tycker att det är dags att dela med mig lite av vad vi gjort på Genero den senaste tiden. Jag tänkte presentera en rätt så lyckad Facebook-kampanj som vi gjorde åt MUSH (ett företag som tillverkar hundmat). Du ser bäst resultaten av kampanjen genom att kolla följande case-video:

Kommentera
Jonathan Björkskog internetmarknadsföring


Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en byrå fokuserad på tillväxtmarknadsföring i Finland, Sverige och globalt. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress, seglar eller kitesurfar. Välkommen!
sökmotoroptimering ordlista

Nyhet: Jag förklarar svåra begrepp inom webb och marknadsföring. Först ut är SEO-ordlistan!

wincher