Jag tycker att det är dags att dela med mig lite av vad vi gjort på Genero den senaste tiden. Jag tänkte presentera en rätt så lyckad Facebook-kampanj som vi gjorde åt MUSH (ett företag som tillverkar hundmat). Du ser bäst resultaten av kampanjen genom att kolla följande case-video:
”Bäst utnyttjande av sociala medier” i Grand One 2011
Kampanjen MUSCH Jouluiloa blev shortlisted i den största reklamtävlingen för digital media i Finland, Grand One. Den tävlade mot 5 andra utmanare i kategorin ”bäst utnyttjande av sociala medier” (fritt översatt från finska). Tyvärr så vann den inte, men en shortlistning visade att den i alla fall är en av de sex bästa kampanjerna i sociala medier i Finland under 2011, det tackar vi för!
Förklaringar till Facebook kampanjen:
Utgångspunkt
MUSCH var ett rätt okänt brand i Finland som hela tiden vill bli mer och mer känt. Inför julen så skulle vi därför göra en kampanj på Facebook som skulle nå så stor del av Facebooks hund- och katt-älskare som möjligt, och samtidigt öka antalet gillare på MUSCHs Facebooksida, främst riktiga hund och kattmänniskor som sedan aktivt kan delta i kommunikationen på MUSCH Facebooksidan och bloggen. MUSCH ville i vanlig ordning inför julen skänka en hel del katt- och hundmat till välgörenhet, så därifrån utgick vi i planerandet.
Facebook kampanjens utförande
Vi gjorde en Facebooksida som innehöll ”reglerna”, dvs en text som berättade att vi skänker 100 gram hund och kattmat till en välgörenhetsorganisation för varje människa som gillar MUSCH på Facebook, tweetar om dem, eller sätter en banner på sin blogg. Sen kunde användarna välja vilken välgörenhetsorganisation som skulle få mest djurmat (3 st; 50%/30%/20% av maten). Man valde genom att ”gilla” den välgörenhetsorganisationen på en länk på MUSCH Facebooksidan. Egentligen så gillade man bara en url som beskrev den organisationen, med en hjärskärande story om ett hemlöst djur. De flesta som röstade delade då också automatiskt storyn på sin vägg, och kampanjen fick då en massa nya besökare som höll snöbollen rullande. Man kunde hela tiden i realtid på Facebooksidan se hur mycket hundmat som blivit skänkt.
Marknadsföring av kampanjen: En del Facebook reklam kördes för att locka hund och kattälskare till sidan. Banners i Googles displaynätverk kördes också.
En bloggpost som beskrev kampanjen skapades också på MUSCH bloggen. I den fanns banners också som andra bloggare kunde sätta på sina bloggare om de ville skänka ännu mera mat och sprida budskapet.
Facebook kampanjens resultat
Du såg säkert redan resultat i case-videon, men för att förtydliga så kan jag skriva lite nummer här: den första dagen så fördubblades facebookfansen, från 6000 till 12000. Nästa dag steg de med ytterligare 8000. Totalt så ökade antalet fans från 6425 till 38586, vilket är en ökning med över 600%. MUSCH Facebooksidan var den mest växande i Finland under tiden kampanjen kördes, enligt ”Fanilista”, en sida där de flesta Facebooksidor i Finland finns listade.
De tre välgörenhetsorganisationerna fick dela på 3971,4 kg gratis hundmat.
Som mest var det 29483 människor som ”were talking about MUSCH” enligt Facebook, runt 2000 rekommendationer för MUSCH gjordes, bloggposten på MUSH delades 945 gånger på Facebook, och de banners som blev skapade blev placerade på åtminstone 29 bloggar, och ni som också håller på med SEO vet säkert vad det innebär för Google-rankningen när det kommer in 29 nya relevanta länkar. 717 Tweets kom vi också upp till, vilket inte är helt fy skam i Finska mått mätt.
MUSCH försäljning i januari 2012 var 67% högre än år 2011 när ingen kampanj kördes.
Tack till alla på Genero som var med och gjorde detta möjligt, och tack till MUSCH som låter oss göra så här trevliga kampanjer!
Så, nu har jag delat med mig. Er tur, kommentera gärna vad ni tycker! 🙂