En term som börjat synas mer och mer i den senaste tidens internetmarknadsföringsbuzz är ordet Growth Hacking. Har du inte hört om det tidigare så kommer du definitivt att höra om det under 2015, och det kan vara lika bra att veta ungefär vad det betyder redan innan alla börjar prata om det. Så här kommer nu en definition.
Growth Hacking. Growth och Hack.
För ovanlighetens skull så har fenomenet ett rätt så beskrivande namn. Det handlar om tillväxt, growth, och om att uppnå detta på okonventionella sätt, därav Hack. Alla vet vad tillväxt är, så det går vi inte närmare in på, låt oss fokusera på hacking-delen.
Uppdatering: Läs mer om growth hacking för e-butiker på Generos sida!
Vadå hacking? När man hör hack eller hacking så tänker man på en person som sitter framför datorn och gör mer eller mindre olagliga saker för att komma åt någonting särskilt. Han eller hon har ett mål, och metoderna för att nå målet spelar mindre roll än det faktum att han faktiskt når målet. Målet är något ständigt återkommande inom growth hacking, men mer om det senare. När man inom marknadsföring då sätter ihop dessa två ord, Growth och Hacking så förklaras rätt bra dess innebörd. Tillväxt är målet, och nästan vilka metoder som helst (som är lagliga) kan användas för att nå målet.
Två exempel på Growth Hacking är Hotmails sätt att bli en av de största email-platformerna på rekordtid (genom att i varje email försöka få mottagaren att byta sin email till hotmail), och AirBnB’s sätt att på snabb tid bli mycket stort och välkänt, genom att automatiskt posta sina användargenererade hus-uthyrningar till Craigslist och även automatiskt skicka ut emails till alla på Craigslist som kunde tänkas vara intresserade av tjänsten. (Mer om dessa exempel här: AirBNB Growth hacking example).
Vem kan vara en Growth Hacker?
I dess enklaste bemärkelse så kan säkert vem som helst vara en growth hacker, men man pratar ofta om en hel del olika kriterier som behöver uppfyllas för att kunna bli framgångsrik. Vi pratar alltså nästan uteslutande om digital tillväxt här, och utgår från att growth hackaren vill växa sin verksamhet så mycket som möjligt, och testar så många olika sätt som möjligt, mäter dessas effekt, och anpassar sina tillvägagångssätt enligt vad som fungerar bäst. Eftersom det handlar om digital tillväxt så ser jag att growth hackaren bör kunna kodning, marknadsföring, vara analytisk men samtidigt kreativ, denne skall även ha tillräckliga rättigheter för att få göra saker, denne får gärna kunna tänka strategiskt och även vara kapabel till att utföra så stor del av de nödvändiga uppgifterna som möjligt själv. Ifall man inte jobbar i ett team förstås. De viktiga egenskaperna är nog ändå att man är målinriktad och har en förmåga att anpassa sig i realtime efter vad som fungerar.
Kan man jobba med growth hacking i team?
Jag ser inget som skulle hindra företag från att skapa growth hacking teams där alla behövliga resurser finns tillgängliga, många som jobbar med internetmarknadsföring har jobbat i growth hacking teams i många år redan utan att ha ett namn för det. Det är lite som Content Marketing definitionen all over again, en massa människor kommer att märka att de jobbat med detta redan en längre tid utan att de vetat om det. Speciellt bland små tech-startups som fokuserar sin marknadsföring på gerilla-taktiker kommer igenkänningsfaktorn att vara hög.
Inom sökmotoroptimering, internetmarknadsföring och e-handel så är ”growth-hacking” mer eller mindre vardag, man testar vad som fungerar, stryker det som inte fungerar, och gör mer av det som fungerar bäst. Samt gör processer för att enkelt göra mer av detta.
Frågor och svar om Growth Hacking
Growth hacking är att testa konventionella och okonventionella sätt för att skapa tillväxt, ofta exponentiell sådan. Tillväxt är målet, tillvägagångssätten kan vara väldigt olika, och analys av vad som fungerar bäst just nu är väldigt vanligt.
En Growth Hacker jobbar med att skapa tillväxt, utan att vara låst till ett område, en teknik eller en kanal. Inom marknadsföring så jobbar en Growth Hacker ofta med planer och estimeringar, tester, Google ads och Facebook ads, webb- och businessanalys, Epost marknadsföring, Automatisering, kodning, innehåll och texter, affiliate, metoder för att belöna spridning, och mycket mer.
Till viss del överlappar de, men en internetmarknadsförare är ofta väldigt specialiserad på en sak, som t.ex Google Ads, SEO eller Facebook ads, medan en growth hacker kan ha en bredare bild och fokuserar mer på att hitta på tester och taktiker för att skapa tillväxt oberoende av kanal. Jobbet utförs dock till stor del i samma kanaler och verktyg som internetmarknadsföraren jobbar.
Hej! En kanske dum fråga… är det här exempel på growth hacking? https://www.dagensanalys.se/2019/05/gerillamarknadsforing-sa-har-gor-man/ förstår tanken typ att man ska synas för så lite deg som möjligt, eller?