Förstör inte din konvertering med Content Marketing

Förstör inte din konvertering med Content Marketing

24.06.2014

Det här är tredje delen i min serie om content marketing. Ifall du kom direkt till detta inlägg så skall du få lite bakgrund; Content marketing betyder olika saker beroende på vem du frågar, men min uppfattning är att man skapar innehåll, som sedan drar trafik, trafik som sedan konvertar till kunder. (Sånt vi gjorde på 2009, utan att veta att det senare skulle kallas content marketing).

Tidigare inlägg i serien är Vad är content marketing och läsvärda artiklar inom content marketing.

Content Marketing ur en SEO-synvinkel

Innan vi går till själva konverteringsproblemet så skall vi ta upp lite mer bakgrund för innehållsmarknadsföring. Rand har här en presentation om ”Why Content Marketing Fails”, och bortser man från hans irriterande babyspråk i vissa av bilderna så är det rätt så intressant.

Den kan ni börja att se. Men han tar inte upp ett av problemen jag kommer att ta upp nu, nämligen att förstöra konverteringen med att ge besökarna fel landningssida.

Ur en SEO-synpunkt så kan content marketing vara mycket bra om det används så här:

  1. För att få mer inlänkar.
  2. För att fylla sidan med bra content.
  3. För att ge besökarna något vettigt att läsa så att de stannar på sidan.

Problemet med ”fel” landningssida som förstör konverteringen

Ponera att du har en webbshop. Du säljer bland annat eltandborstar. Du har en produktsida för en väldigt populär produkt som rankar högt på Googles första sida för en del sökningar, låt oss ta ”eltandborste” som exempel. Du får närmare 1000 besökare per månad till produktsidan, och, låt oss säga, 4 % konverterar och köper eltandborsten.

Sedan kommer du på att du skall köra lite innehållsmarknadsföring och skapa lite roligt innehåll som kan sprida sig och ge synlighet. Du skapar en blogg-avdelning på din sida för att ha en plats att publicera ditt innehåll på. Du gör innehållet på samma domän som butiken, för att få så stora synergieffekter som möjligt av all inkommande kraft och länkar.

Du ställer upp din katt, filmar denne, och gör ett helt underbart inlägg om ”Kattunge leker med eltandborste”. Det blir ett mästerverk och sprids som en löpeld på nätet. Inlägget får en del starka inlänkar, och ett par tiotusental besökare. Det här var grymt bra tänker du. Tills du i slutet av månaden märker att din försäljning minskat(!). Du börjar undersöka varför, och konstaterar att ditt katt-inlägg nu rankar högt i Google för den viktiga sökningen i vårt exempel, ”eltandborste”. Google har bytt ut din produktsida mot ditt till synes ”bättre” innehåll om katten och eltandborsten i sökresultatet, helt logiskt, eftersom det enligt deras algoritm ser bättre ut; det har mer text, och har fått fler och bättre länkar till sig. Besökarmängden är större än tidigare, men endast 1 % av de som landar på den nya landningssidan för ”eltandborste” konverterar och köper, det är så mycket längre till köp därifrån.

Det här är så klart bara påhittade uppgifter, men det är ett problem som flera ehandlare är rädda för och som därför tvekar inför en satsning på en innehållsavdelning på deras sida.

Det går ju så klart att undvika att sådant händer genom att planera sin innehållsmarknadsföring så att det nya ”inspirerande” innehållet inte tar positioner på viktiga sökord, utan endast på fraser som man inte ännu har innehåll för, och därmed stöder de nuvarande landningssidorna istället för att ta över. Det finns också en hel del som satsar på att sätta sin content-platform på en annan domän för att inte riskera att råka ut för detta, men som då på samma gång mister en hel del viktiga synergieffekter som uppstår när allt är på samma domän.

Detta blev ett rätt flummigt inlägg om ett kanske rätt obefintligt problem, men som jag ändå stött människor med en stor rädsla för. Hur är det med dig, har du tänkt i dessa banor eller stött på ehandlare med dessa tankar?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *