Vad är Content Marketing?

Vad är Content Marketing?

24.06.2014

Content marketing i sin enklaste form är att skapa så intressant innehåll i den kanal där din målgrupp finns så att det ger dig mer försäljning och mer inkomst,  mer än vad innehållsmarknadsföringen kostar. Eller så borde det vara i alla fall.

En serie content marketing inlägg

Jag kommer nu att skriva en liten bloggserie om content marketing som innehåller ca 5 blogginlägg, varav detta är det första. Inläggen är ungefär dessa (med reservation för eventuella förändringar):

  1. Vad är content marketing
  2. Bra läsning om content marketing
  3. Förstör inte din konvertering med content marketing
  4. En content marketing plan för SEO

Olika typer av Content

Content marketing avser oftast innehåll av olika typer. Det kan vara blogginlägg, infografik, statistik, videor, bildserier, referenser, viralt innehåll, etc. Innehållet skall vara skapat på ett sätt som användaren förstår, och publicerat i den kanal där användaren finns, på en tidpunkt då användaren vill ta till sig innehållet.

Content marketing hypen

På 2009 när vi på Genero började skapa innehåll till olika kunder i deras ”företagsbloggar” så gjorde vi det med ett enda mål; att det skulle ge dom mer besökare (från Google) som sedan skulle konverteras till att bli kunder. Det gick rätt bra, och ingen visste att det var content marketing vi höll på med, vi byggde helt enkelt trafik och konvertering.

I dag så har alla större reklambyråer, PR-byråer, marknadsföringsbyråer, SEO-byråer, social-media-byråer, whaeveryouwannacallitbyråer och fmlbyråer en avdelning som fokuserar på content marketing. Allas definition av begreppet utgår ganska långt från samma sak, ”att göra innehåll som engagerar målgruppen i den kanal där de finns”. På något sätt så verkar alltid konvertering till kunder och skapa mer försäljning -delarna falla bort. Innehållet är oftast blogginlägg på företagens hemsidor eller separata bloggar, och framgången på innehållsmarknadsföringen räknas mer i hur många som läser innehållet när det publiceras, hur många delningar det får på sociala medier och i hur många branschkollegor som ”gillar” det än i hur mycket mer inkomst det ger till kunden.

Uttrycket har blivit ganska urvattnat och kan egentligen appliceras på de flesta marknadsföringsåtgärder numera.

Vad är bra content marketing enligt mig då?

Nu har jag klagat lite, det betyder att jag borde ha ett alternativ också, annars tycker jag inte att man borde få klaga.

  1. Innehållet skall bidra till att höja inkomsten för den som innehållet skapats åt.
  2. Innehållet du skapar borde vara till nytta för användaren i flera år framåt
  3. Innehållet skall ge svar på något som användarna söker efter (i Google)

Orsaken till att vi började skapa innehåll från första början var att vi ville ha mera kunder åt vår kund. Branschen var en tråkig bransch med i huvudsak stora engångsköp som gick via offertförfrågan, och en enskild offertförfrågan var värd rätt mycket pengar. Vi hittade de sökord som kunden borde synas på i Google för att få relevanta besökare. Vi märkte också att vissa av de större orden var rätt så konkurrensutsatta och skulle ta ganska lång tid att komma till Googles framsida på. Vi satte uppe en separat plan för dessa ”svårare” ord, och plockade sedan russinen ur kakan, vi plockade ut de 20-30 fraserna som var mest relevanta och med låg konkurrens och började skapa innehåll varje månad runt dessa. Innehållet var ofta en fråga, och svaret på denna.

Spridningen av innehållet var i det största obefintlig. Det var en tråkig bransch som inte hade några stora forum, bloggar eller sidor/grupper på Facebook knutna till sig, utan människor googlade när de behövde detta. Så kanalen för vår spridning blev Google, och tiden för spridningen blev ”för alltid”. Tidpunkten för när målgruppen skulle läsa innehållet blev ”då när de behöver det”.

De olika inläggen fick kanske 10-50 besökare per månad, varav en eller ett par konverterade och frågade offert. Och de fick samma besökarantal och konvertering i många år efter skapandet också.

I dagens mätningar där man kollar den initiella spridningen och antalet delningar av innehållet som största framgångsfaktor så skulle detta innehåll troligen ha klassats som katastrofalt. Misslyckande. Skräp. Som tur var så visste vi inte då att det fanns något som hette content marketing, och vi kollade istället söktrafiken till innehållet och antalet offertförfrågningar genererade av innehållet per månad istället, och kunde då konstatera att satsningen på innehållet var rätt så lönsam för kunden.

Har du några synpunkter eller andra insikter om innehållsmarknadsföring så skall du så klart kommentera!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *