”Vad är sökmotoroptimering egentligen?”. Den frågan har jag fått ett antal gånger sedan jag började med sökmotoroptimering. Jag försöker besvara frågan så gott som möjligt som gästbloggare hos tidningen Forum, det finlandssvenska affärsnätverket.
Vad är sökmotoroptimering egentligen?
Sökmotoroptimering är enkelt sagt ett samlingsnamn för alla de sätt man kan påverka en hemsidas synlighet i sökresultaten på. Men för att förstå vad sökmotoroptimering egentligen är så måste man börja med att förstå hur sökmotorerna fungerar. Och den frågan har jag försökt besvara så gott det går i min artikel ”Hur fungerar Google”. Om du någon gång har tänkt börja med sökmotoroptimering eller köper in sökmotoroptimering av ett företag så råder jag dig att läsa den artikeln först. Du kommer att få en hel del svar, och även lite insikt i hur sökmotoroptimerare jobbar.
Utdrag ur artikeln ”Hur fungerar Google”:
Vad är det som bestämmer ordningen på sökresultaten? Det är en fråga som du kanske ställt dig själv när du sökt efter något på Google och faktiskt hittat det du sökt? Många tror att ordningen bestäms av att man betalar pengar till Google, och de som betalar mest hamnar högst upp i resultaten. Det är inte sant. Ända sedan Google grundades har de hållit fast vid att man inte kan köpa sig bättre sökresultat. En annan vanlig teori är att de sidor som har mest besökare hamnar högre upp i sökresultaten. Det är inte heller sant, men det de sidor som förekommer högst upp i resultaten kommer dock att få flest besökare, efter att de hamnat högst upp.
Artikeln är skrivit på en ”basic” nivå och riktar sig till sådana som inte ännu riktigt vet vad sökmotoroptimering är, så ifall du redan är bekant med sökmotoroptimering så kanske du redan vet en del, men jag tror nog att du ändå kan få ett par aha-upplevelser.