CRO – Konverteringsoptimering

CRO står för Conversion Rate Optimization och omfattar alla taktiker som kan användas för att höja andelen av besökarna som gör det du vill att de skall göra, oftast genomföra ett köp, ladda ner något eller registrera sig för någonting.

CRO (konverteringsoptimering) kan utföras på flera nivåer i funneln (läs mer om AAARRR funnels här), och innefattar tekniker som A/B -testning, förenklande av köp-processer, bortoptimering av flaskhalsar, förtroendebyggande, snabbhetsoptimering (Page Speed), UI/UX ändringar, ändringar och test av copy och säljbudskap, aktiverande av fler betalsätt, samt mycket mer.

Konverteringsoptimering är en viktig del av Growth Hacking och ehandel, höjer du konverteringsgraden från 1 % till 2 % så får du ju dubbelt mer försäljning utan att öka utgifterna för annonsering, sökmotoroptimering eller andra anskaffningsmetoder överhuvudtaget .

Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en byrå fokuserad på tillväxtmarknadsföring i Finland, Sverige och globalt. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress, seglar eller kitesurfar. Välkommen!
sökmotoroptimering ordlista

Nyhet: Jag förklarar svåra begrepp inom webb och marknadsföring. Först ut är SEO-ordlistan!

wincher