North Star Metric (NSM)

En North Star Metric är ett försök att kombinera alla mål med en verksamhet till ett enda mål, som alla avdelningar har som gemensamt mål, och, om det följs, leder till tillväxt (helst lönsam sådan).

“Omsättning” eller “vinst” är ofta inte så bra north star metrics, utan mer slutmål som skall uppnås ifall man följer sin north star metric.

Vanliga exempel på North Star Metrics:

  • Spotify : “Time spent listening”
  • Airbnb : “Number of nights booked”
  • Facebook : “Monthly active users”

Vad är en North Star Metric?

En NSM skall ha följande element: Den ska leda till omsättning, Den ska leda till ett värde för kunden, och den skall vara ett mått på framsteg. Det skall även vara ett mål som alla avdelningar kan ha som gemensamt mål.

Tanken med en North Star Metric:

Sean Ellis som myntade uttrycket menade att en NSM skall förminska administration, förenkla möten, och förena olika teams runt samma tillväxtmål. Detta genom att få ett mål att benchmarka allt mot.

“Kan den här utvecklingsmöjligheten, uppgiften, diskussionen eller iden leda till att vår NSM blir bättre?”. Ifall svaret är ja så kan man köra vidare, ifall nej, så kan man sluta sätta energi på den.

Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en byrå fokuserad på tillväxtmarknadsföring i Finland, Sverige och globalt. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress, seglar eller kitesurfar. Välkommen!
sökmotoroptimering ordlista

Nyhet: Jag förklarar svåra begrepp inom webb och marknadsföring. Först ut är SEO-ordlistan!

wincher