CR, Konverteringsgrad

Konverteringsgrad, från engelskans Conversion Rate, berättar för dig hur många procent av dina besökare som gör det du vill att de skall göra. Hur stor andel av dina besökare som når målet.

Exempel på konverteringsgrad:

  • Du har en webbutik och köper in 100 besökare från Google Ads. 2 st köper något. Din konverteringsgrad är 2 %.
  • Du har ett webinar, och en sida där man kan anmäla sig till webinaret. Du delar länken med dina följare på Twitter, 50 stycken klickar på länken och besöker sidan, 25 st anmäler sig. Din konverteringsgrad är 50 %.
  • Du har ett B2B företag och skapar ett whitepaper som berättar hur din målgrupp löser ett problem. Detta whitepaper kan laddas ner från en artikel i din företagsblogg som beskriver problemet. Du delar inlägget på Linkedin och får 100 besökare. 20 st laddar ner ditt whitepaper. Din konverteringsgrad är 20 %.

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering (CRO) är de aktiviteter du gör för att höja konverteringsgraden.

Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en byrå fokuserad på tillväxtmarknadsföring i Finland, Sverige och globalt. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress, seglar eller kitesurfar. Välkommen!
sökmotoroptimering ordlista

Nyhet: Jag förklarar svåra begrepp inom webb och marknadsföring. Först ut är SEO-ordlistan!

wincher