Konverteringsgrad, från engelskans Conversion Rate, berättar för dig hur många procent av dina besökare som gör det du vill att de skall göra. Hur stor andel av dina besökare som når målet.
Exempel på konverteringsgrad:
- Du har en webbutik och köper in 100 besökare från Google Ads. 2 st köper något. Din konverteringsgrad är 2 %.
- Du har ett webinar, och en sida där man kan anmäla sig till webinaret. Du delar länken med dina följare på Twitter, 50 stycken klickar på länken och besöker sidan, 25 st anmäler sig. Din konverteringsgrad är 50 %.
- Du har ett B2B företag och skapar ett whitepaper som berättar hur din målgrupp löser ett problem. Detta whitepaper kan laddas ner från en artikel i din företagsblogg som beskriver problemet. Du delar inlägget på Linkedin och får 100 besökare. 20 st laddar ner ditt whitepaper. Din konverteringsgrad är 20 %.
Konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering (CRO) är de aktiviteter du gör för att höja konverteringsgraden.