CAC står för customer acquisition cost, och berättar hur mycket det kostat dig att få en kund (eller försäljning) i medeltal. Kan räknas ut för hela verksamheter, eller bara för en viss aktivitet eller kanal.
Vidare så brukar man även prata om CAC %, customer acquisition cost som procent av försäljningsvärdet. Denna siffra står ofta som tak eller övre gräns för hur mycket du får spendera på media.
Till exempel kan en webbutik tillåta en CAC % på 10. Det betyder att kostnaden för att få en ny kund eller försäljning får kosta max 10 % av summan som försäljningen genererar.
Startups och tillväxtföretag brukar tillåta en rätt hög CAC % för att få mycket volym och kunna växa snabbt, medan större stabila företag som vill optimera vinsten ofta försöker pressa ner CAC % så mycket som möjligt, men offrar därmed också ofta volym.
CAC % räknas så här:
Kostnaden för att skapa försäljning / försäljningsvärde * 100
Räknar man tvärtom så pratar man ofta om ROAS eller ROI istället.