CAC, Customer Acquisition Cost

CAC står för customer acquisition cost, och berättar hur mycket det kostat dig att få en kund (eller försäljning) i medeltal. Kan räknas ut för hela verksamheter, eller bara för en viss aktivitet eller kanal.

Vidare så brukar man även prata om CAC %, customer acquisition cost som procent av försäljningsvärdet. Denna siffra står ofta som tak eller övre gräns för hur mycket du får spendera på media.

Till exempel kan en webbutik tillåta en CAC % på 10. Det betyder att kostnaden för att få en ny kund eller försäljning får kosta max 10 % av summan som försäljningen genererar.

Startups och tillväxtföretag brukar tillåta en rätt hög CAC % för att få mycket volym och kunna växa snabbt, medan större stabila företag som vill optimera vinsten ofta försöker pressa ner CAC % så mycket som möjligt, men offrar därmed också ofta volym.

CAC % räknas så här:

Kostnaden för att skapa försäljning / försäljningsvärde * 100

Räknar man tvärtom så pratar man ofta om ROAS eller ROI istället.

Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en byrå fokuserad på tillväxtmarknadsföring i Finland, Sverige och globalt. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress, seglar eller kitesurfar. Välkommen!
sökmotoroptimering ordlista

Nyhet: Jag förklarar svåra begrepp inom webb och marknadsföring. Först ut är SEO-ordlistan!

wincher