ROAS

ROAS står för Return on Ad Spend, och berättar hur många gånger du får pengarna tillbaka på det du investerade i annonsering. Oftast dividerar man försäljningsvärdet med kostnaden för annonseringen för att räkna ut ROAS.

Till exempel kan en webbutik ha en ROAS på 8 på sin Google Shopping kampanj. Det betyder då att du får 8 gånger mer pengar i försäljning än vad de stoppar in, så stoppar du in 10 000 så får du 80 000 tillbaka.

ROAS = Försäljningsvärde / annonskostnad för att skapa försäljningen.
Räknar man tvärtom så pratar man om CAC % istället.

Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en byrå fokuserad på tillväxtmarknadsföring i Finland, Sverige och globalt. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress, seglar eller kitesurfar. Välkommen!
sökmotoroptimering ordlista

Nyhet: Jag förklarar svåra begrepp inom webb och marknadsföring. Först ut är SEO-ordlistan!

wincher