Jag hittade den Finlandssvenska boken Lantbrukskalender (utgiven av ”Svenska lantbrukssällskapens i Finland förbund”) från 1928 hos min mormor. I den fanns en hel del printreklam och annonser som var rätt så intressanta.
Det är kul att se hur reklamen och annonserna har utvecklats på 90 år, men också intressant att se hur lite har förändrats egentligen. Viss ”statistik” tog man kanske lite lättare på på den tiden eftersom ingen ändå kunde Googla fram den rätta informationen. Men nu till det roliga, här är bilderna, håll till godo!
Bilder på printreklam och annonser från 1928

4. Ratin råttgift. "Ratinet har i praktiken visat sig ofarligt för människor och husdjur". Tyckte man tydligen på den tiden.

6. Försäkringar såldes med samma argument som idag redan 1928! "Samla alla försäkringar i samma bolag".
Så där! Har något egentligen förändrats, förutom tekniken och tillgängligheten? Säljargumenten verkar ju vara de samma ännu idag. Och vissa av dessa företag finns ju ännu idag, så något har de ju gjort rätt.
BONUS!