Google slutar visa authorship i sökresultaten

Google slutar visa authorship i sökresultaten

29.08.2014

Alla som jobbar med sökmotoroptimering har väl följt med utvecklingen av Googles ”authorship” mer eller mindre sen Google plus lanserades. Många var de som trodde att det skulle bli en stor sak med mycket påverkan av det. 

Google slutar nu helt visa authorship i sökresultaten

För någon månad sedan så försvann Google plus profilbilden ur sökresultaten, och nu försvinner även ”namnet” på skribenten. Så här:

google authorship försvinner ur sökresultaten

Google authorship försvinner ur sökresultaten. Bilden är från MarketingLand

Så sökresultaten är nu mer eller mindre tillbaka till den form de var innan Google plus. John Muller skriverWe’ve gotten lots of useful feedback from all kinds of webmasters and users, and we’ve tweaked, updated, and honed recognition and displaying of authorship information. Unfortunately, we’ve also observed that this information isn’t as useful to our users as we’d hoped, and can even distract from those results. With this in mind, we’ve made the difficult decision to stop showing authorship in search results.

Kort och gott, de extra grejerna i sökresultaten störde mer än de hjälpte.

Varför slutar Google nu med Authorship i serpen?

Jag tror att det beror på två saker

  1. Procenten som använde funktionen var så liten att det aldrig skulle gå att fullt ut implementera den.
  2. Sökresultaten med ”extra styling” får många fler klick än andra resultat, vilket gör att AdWords annonserna får färre klick och Google förlorar pengar.

Varför tror ni Google plockar bort authorship ur sökresultaten?

En reaktion på ”Google slutar visa authorship i sökresultaten

  1. Alex skriver:

    Adwords annonserna… ökad vinst

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *