Intent, eller search intent, på svenska ungefär intention eller sökintention, även avsikt eller uppsåt, förklarar avsikten med din sökterm, här då oftast på Google.
Det finns 4 huvudintent enligt Google:
- Transactional
- Commercial investigation
- Navigational
- Informational
Google vet oftast rätt så bra vad de som söker har för intent. Söker man ”Adidas Superstar på nätet” så är du sannolikt ute efter att köpa dessa skor. Ditt intent är därmed ”transacional”. Google kommer då nästan uteslutande att visa sajter som säljer dessa skor i sökresultatet.
Vill du då synas på detta ord när du gör sökmotoroptimering så är det sannolikt en sida som säljer skor du skall optimera, och inte en artikel, för fel intent håller dig effektivt utanför sökresultaten.
Sökintent förklarade:
- Transactional: Den som söker är ute efter att köpa nånting. Termer som beskriver produkter eller produktkategorier hör oftast hit. Man märker att Google har markerat en term som transactional om man ser Google shopping annonser högst uppe eller om man bara ser sajter som säljer produkter högt uppe i sökresultaten. Det finns oftast mest försäljningsvärde i att synas på sökord som har transactional intent, men dessa är ofta mycket konkurrensutsatta.
- Commercial investigation: Den som söker nånting i denna kategori är ute efter att köpa något i framtiden, men letar ännu inspiration som rör köpet. Exempel kan vara ”Garmin Fenix 6 vs 7”. ”Bästa löpartightsen”. ”jämför lån”. Här rankar oftast sajter och artiklar som hjälper en besökare vidare i processen till ett köp.
- Navigational: Dessa vill bara hitta fram till ett specifikt ställe snabbt, online eller offline. Sökningar som ”Ikea Umeå”, ”Ellos klänningar”, ”Hotell Clarion Helsingfors”, etc. Navigational sökningar innehåller oftast ett varumärke, och sökresultaten innehåller oftast en karta (om det är en fysisk plats) eller i stort sätt bara resultat från ett varumärkes sajter ifall det är ett online navigational intent -sök. Här kan det vara väldigt svårt att ranka om man inte representerar det varumärke som specifikt söks efter.
- Informational: Antagligen den största andelen sökningar finns här. Du vill ha svar på något, du vill lära dig något, eller så vill du bara bli underhållen. Ord som ”pasta carbonara recept”, ”bygga fågelholk”, ”andra världskrigets slut” och så vidare. Dessa söktermer triggar ofta en featured snippet (position 0) överst i resultaten, och även ”people also ask” -frågeförslag i sökresultaten.
Informational intent brukar delas in i många under-intent, här är några exempel:
4.1. How to: ”bygga fågelholk”.
4.2. Entertainable: ”Streama james bond” – Du vill bara bli underhållen.
4.3. Educational: ”viktiga datum andra världskriget”.
4.4. Inspirational: ”inredning barnrum”. Triggar ofta väldigt många pinterest resultat och en låda med bilder i toppen av sökresultaten.
etc…
Se till att du tar reda på vilket intent som Google tror att sökarna har innan du skapar innehåll, så har du mycket större möjlighet att komma till framsidan på Google.