Index, Indexera

Index, eller Google Index är Googles databas över alla webbadresser som de har sparat. Dessa webbadresser (URL’ar) är de som visas som sökresultat när du googlat något.

Google söker alltså inte genom hela webben varje gång du Googlar något, utan söker endast genom sin databas, sitt index.

Det betyder att ifall du har en ny sajt, eller ett nytt inlägg publicerat på din sajt så kan det hända att det inte går att hitta på Google, ifall Google inte ännu hunnit indexera sidan. Indexera pratar man om då Googles robot besöker en URL och sätter till den i sitt index.

Tid till indexering efter att en sida publicerats kan variera mellan några sekunder och någon vecka, beroende på hur stor, hur ofta uppdaterad, eller hur auktoritär din sajt är i Googles ögon.

Indexering kan snabbas upp genom att anmäla webbadressen för indexering i Google Search Console (tidigare Webmaster Tools).

Ifall man inte vill tillåta att Google indexerar en sida, dvs man vill att ingen skall kunna hitta sidan via Google, så kan man be Google ignorera den via en kodsnutt som kallas ”noindex” som sätts in i headern på sidan.

Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en byrå fokuserad på tillväxtmarknadsföring i Finland, Sverige och globalt. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress, seglar eller kitesurfar. Välkommen!
sökmotoroptimering ordlista

Nyhet: Jag förklarar svåra begrepp inom webb och marknadsföring. Först ut är SEO-ordlistan!

wincher