Description eller Meta Description, även kallad beskrivning, är de ca 2 raderna text som syns som förklaring under rubriken (meta title) på varje resultat i Googles sökresultat.
Meta Description syns inte någonstans på webbsidan, utan finns bara i källkoden. Google brukar oftast välja att visa description som beskriving av resultatet på sökresultatsidan (SERPen), men de kan även välja att visa en annan textsnutt från webbsidan.

Röda pilen på bilden är Meta Title eller SEO Title, eller kort och gott titel.
Blåa pilen är Meta Description eller kort och gott beskrivning.
På webbsidan syns som sagt inte description, utan den finns bara som en rad i källkoden, på detta sätt:

Så här kan man definiera meta description i kod:
<meta name="description" content="Sökmotoroptimering ordlista : Ord inom webb och marknadsföring kan vara svåra att förstå, och förklaringar ännu värre. Här kommer förklaringar av begrepp på ett enkelt sätt!" />
I exemplen användes Meta description för sidan som innehåller hela sökmotoroptimeringsordlistan.
I de flesta CMS (Content Managemenent System, som t.ex WordPress) så kan man själv skriva in en description samtidigt som man skriver texten, och behöver inte förstå hur den fungerar, bara var man skall skriva in den.
Ofta så skapar systemen en Meta Description utifrån första raderna text ifall man inte kommer ihåg att skapa en själv.
Det lönar sig att skriva en bra Meta Description som innehåller sökordet och som lockar till klick för att få ut så mycket som möjligt av sin plats i Googles sökresultat.
Meta Description bör vara ungefär 155 – 160 tecken för att rymmas i Googles sökresultat utan att de behöver förkorta den. I vissa fall, med små skärmar, så kan de även förkorta den ännu tidigare, så det lönar sig att försöka ta med det viktigaste i början av beskrivningen.
Ja det kan man, description sägs ofta vara utan betydelse för ranking. Eftersom den tar upp rätt stor plats redan i Googles sökresultat, och man själv får välja vad man skriver där, så lönar det sig dock att sätta lite tid på att skapa en bra. Dock så finns det stora sajter som ofta saknar Meta Description, t.ex Wikipedia
Det måste det inte, men det rekommenderas av två orsaker: 1: Sökordet boldas i Googles visning av description, detta kan ge lite bättre synlighet. 2: Ifall sökordet inte finns med kanske Google väljer att visa en annan textsnutt från webbsidan, en som innehåller sökordet men som kanske inte är lika klickvänlig.