Tre hösttips för sökmotoroptimering med olika verktyg

Tre hösttips för sökmotoroptimering med olika verktyg

22.09.2015

Sommaren är över, och trafiken på internet ökar igen. Många hade säkert som mål under sommaren att fixa till sina sidor så att de är redo för höstens ökade onlineaktiviteter igen, men vi vet ju alla hur det gick, eller hur? I varje fall, här kommer tre trevliga tips du kan ägna dig åt under mörka höstkvällar för att få få ordning på trafiken igen, och samtidigt lära dig använda seo verktyg till något vettigt.

Sökmotoroptimering tips 1 – Hitta low hanging fruit med seo-verktyg

Det här är kul och enkelt. Det finns en drös seo-verktyg som dagligen följer med miljoner sökords rankings, och sparar dessa i deras databas så att alla (som betalar) kan komma åt statistiken.

Gör så här:

  1. Skriv helt enkelt in din domän i ett av dessa och klicka sök.
  2. Du får nu en lista över alla ord som du syns på, och vilken position du finns på. Har du stor sajt så kommer det att vara många ord.
  3. Scrolla ner tills du kommer till orden som du inte rankar top 10 på, men som du ändå rankar på.
  4. Är verktyget bra så står där också antalet sökningar samt vilken landningssida (& titel) som rankar på dessa ord. Du anar säkert redan nu vart vi är på väg. Kolla efter relevanta ord som du inte egentligen försökt synas på men som du ändå finns där med
  5. Välj ut en massa ord som du rankar sämre än top 10 på, gå till sidan för detta ord och ändra på titeln & texten så att de innehåller ordet. Repetera.
  6. Är det någotsånär enkla ord så kommer du inom kort att stiga några positioner. Görs detta på tillräckligt stora mängder sidor så får du en märkbar ökning i synlighet. Utan att skriva nytt innehåll.

Verktyg som med fördel kan användas för detta är semrush, seolytics & searchmetrics. Min favorit är SEMRush för användarvänlighetens skull och för att de är de enda med ett finskt sample på sökord också.

linabjorkskog ord utanför top 10

 

På bilden syns ett sample på alla hundratals ord som frugan rankar strax utanför top 10 på, och varav vissa sidor rätt lätt kan anpassas för att hamna in i top 10 igen.

Du kan också skriva in konkurrenters domäner där för att se vad de rankar på, och plocka dessa ord även till din sida genom att göra nytt innehåll.

Tips 2: Broken link building

Som Philp Blomsterberg som driver företaget Intripid och bloggar på sökmotoroptimering.se redan tidigare skrev om, så går det ut på att man letar upp sajter som länkar till innehåll på andra sajter, som inte längre finns. När du hittat länkarna så kan du göra på två sätt, endera skapa samma / liknande innehåll igen på din egen sajt och maila runt och be de som länkat till det gamla innehållet byta ut länken så att den går till dig istället. Philip förklarar mer här hur du går tillväga både med att hitta brutna länkar och att återskapa innehållet.

Den andra metoden, som du med fördel använder ifall sidan inte längre finns är helt enkelt att boka upp domänen själv och återskapa innehållet på samma url, eller redirecta urlen som har inlänkarna till den sida du vill att de skall leda.

Tips 3: kopiera konkurrenteras länkar

Gå till majestic seo eller ahrefs och skriv in din konkurrents domän. Gå till fliken för deras inlänkar och exportera dem till excel eller Google spreadsheet. Gör likadant för alla dina konkurrenters sidor. Oftast kan du sortera domänerna enligt länkkraft (trustflow i majestic seo).

Använd sen din mysiga höstkväll till att gå genom listorna rad för rad och gör så här:

Notera alla bloggar som länkar till dina konkurrenter. Ifall de länkar till dem så kommer du säkert att rätt enkelt få dem att länka till dig också om du tar kontakt med dem.

Notera alla sidor som ser ut som ”resources-sidor”. Dvs sådana som har en sida eller inlägg med url som t.ex /motorsags-webbutkier. Ifall sådana sidor finns så är risken överhängande att de länkar till någon konkurrent, och du kommer då att hitta dem i dina listor. Kontakta dem och berätta att du minsann också säljer motorsågar och vill finnas på listan. Som tack kan du ge dem ett presentkort eller en chokladask per post.

Notera alla infosidor. Ofta gör affiliates sidor om olika ämnen på sökordsdomäner för att ta rankings och tjäna pengar på hänvisningstrafik. Sök efter sidor som diskmaskinsexperten.xx, billig-tvattmaskin.xx, koksflaktar-online.xx, etc. Kontakta dem och be dem länka till dig i utbyte mot något annat. Ofta förtjänar de inget alls på sina affiliatelänkar, så dom kan mycket väl berätta lite om din sida där för lite ersättning. Ifall sidan inte längre är aktiv kanske du kan köpa den också.

Det finns säkert fler sidtyper du kan notera i dina konkurrenters länkprofiler, men här fanns ett början.

Bildrättigheter: Liz West. 

Hoppas du gillade sökmotoroptimeringstipsen, kom gärna med fler i kommentarerna!

 

Dela detta med dina nätverk

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jonathan Björkskog internetmarknadsföring


Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en digital reklambyrå i Finland. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress eller kitesurfar. Välkommen!