Superenkelt verktyg för B2B Analytics: Leadfeeder

Superenkelt verktyg för B2B Analytics: Leadfeeder

20.12.2015

B2B analytics är alltid lite problematiskt, det finns en uppsjö av verktyg inom allt från enterprise-prissatta analysverktyg till kompletta marketing automation-system, och det är ofta svårt att veta var man skall fokusera, vilket leder till att man inte gör någonting alls.

Fokuserar ditt företag på business to business, och använder webbsidan till att samla leads så rekommenderar jag att du testar ett nytt finskt verktyg som sätts ”ovanpå” Google Analytics. Jag pratar om Leadfeeder, som jag tog i bruk efter att jag hörde om företaget på SLUSH top 100 tidigare i år. Ifall du inte gör någonting alls inom b2b analytics nu och funderar i vilken riktning du skall gå så skulle jag säga att steg ett är att testa ett verktyg som detta. Har du redan proffs-analytik inhouse och processer för att få tag på och följa upp b2b besökar-leads från webbsidan så är det inte för dig, men för den vanliga företagaren som vill få ut lite mer av sin webbsida är det utmärkt.

Leadfeeder finns i en gratisversion samt i en prenumerationsmodell från 59 $ per månad. Du kan dock testa premiummodellen i en månad utan kreditkortsuppgifter.

Så här fungerar leadfeeder

leadfeeder b2b analytics

Leadfeeder b2b analytics översiktsfönstret.

1. Efter att du signat upp så kopplar verktyget upp sig mot ditt nuvarande Google Analytics-konto. Det tar ungefär 5 minuter.

2. Leadfeeder plockar sedan ut alla dina webbside-besök som kommer från företag,  och visar dessa åt dig i en lista. Klickar du på ett, så ser du hur de landat på din sida, vilka sidor de kollat in (det underlättar definitivt om du har rena urlar på din webbsida), hur länge de besökt din sida, och var de har lämnat dig (I premium-modellen).

3. Alla vanliga ISP’s och spam har filtrerats bort, så en stor del av de företag du ser är också sådana som kan bli till leads för dig.

4. Verktyget drar även in personer från Linkedin som jobbar på de företag som besökt din sida, och presenterar dem åt dig enligt hur nära du är connectad till dom.

5. Sedan finns tabbar för leads som du redan kontaktat, så att du inte i misstag kontaktar samma företag fler gånger.

6. Sist men inte minst så minns verktyget dina inloggningar och ställer in datum för statistiken enligt det, så ifall du loggar in igen om en vecka så är datuminställningarna automatiskt en vecka, dvs du ser de ”leads” som besökt din sida sen förra gången du var inloggad. Loggar du in ofta har du alltså en kortare lista över leads att beta av, och vid mer sporadiska inloggningar får du en längre lista.

Allt detta går så klart att få fram även i Analytics om man filtrerar bort vanliga ISP’s och segmenterar lite, men styrkan här ligger i att man inte behöver göra det. Det är bara att klicka och kolla, göra något åt leadsen, sedan återkomma om några dagar och repetera. En av Leadfeeders fördelar är att det pluggas in till din nuvarande Analytics-installation och behöver alltså inte någon egen kod på din sajt. Detta innebär också att du kommer åt historisk data i verktyget.

Så klart kommer du att hitta orelevant info här också, t.ex en massa konkurrenter, en massa skolor och kommuner vars anställda surfat runt, och en del oidentifierade besök, men alla ”riktiga” företag du ser där gör det ändå värt att kika på informationen någon kvart per vecka.

Jag har testat både gratis- och premiumversionen av verktyget för enkel B2B analytik på vår finska företagssida  nu i ett par månader, och har hittat en del rätt så kvalitativa leads att kontakta, och tänker fortsätta att logga in och kolla leads ungefär en gång per vecka.

Här testar du gratis- eller premiumversionen av Leadfeeder.

(PS. Jo, jag får fler månaders gratis-premium av verktyget om någon signar upp via det här inlägget, men det är inte huvudorsaken till att jag skriver om det, utan jag vill mest tipsa er om ett rätt så vettigt ”gratis” verktyg, som dessutom kommer från Finland)

Bildrättigheter: Gergely Csatari

Dela detta med dina nätverk

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jonathan Björkskog internetmarknadsföring


Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en digital reklambyrå i Finland. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress eller kitesurfar. Välkommen!