Så här fick jag 800 besökare från Facebook till ett blogginlägg på tre bokstäver

Så här fick jag 800 besökare från Facebook till ett blogginlägg på tre bokstäver

07.02.2014

Kul rubrik va? Den är dock sann. Den kunde egentligen kanske vara ”Så ändrade jag Facebooks Open Graph taggar och fick 800 besökare från Facebook under en kväll till ett blogginlägg på tre bokstäver”. Men den var lite för lång. Så här gick det till:

Först letar vi upp en konflikt

Det började med att min gamla trevliga hemkommun Larsmo röstade nej till en ”jämställdhetsdeklaration” som EU hade sammanställt. Vad den går ut på har jag ingen aning om, så det skall jag inte gå in på. Det jag vet är att Larsmo är kända i Finland för att vara rätt konservsativa, så ni förstår säkert att media blåste upp detta. Alla tidningar i Finland skrev om Larsmos nej, och alla på Facebook skulle tydligen ha en åsikt om detta. Ingen visste förstås vad ”jämställdhetsdeklarationen” var och handlade om, men man måste ju så klart säga sin åsikt och kasta ägg på varandra. Det fanns ju helt tydligt en massa motpoler här,

  • konservativa vs liberala,
  • de som visste vad deklarationen var vs de som inte visste,
  • de som tyckte detta borde diskuteras vs de som inte tyckte detta,
  • de som tyckte detta var en stor sak vs de som inte tyckte det.
  • osv

Vad som är bra med motpoler är att det skapar intresse. Och publicitet. Enormt. Jag tänkte skoja till det lite genom att fixa till Facebook’s Open Graph taggar på en ”artikel” så att den ser ut att handla om detta, och dela den på Facebook.

Jag photoshoppade snabbt ihop en fin liten bild och skrev ihop en html-fil med lite trevliga OG-taggar och laddade upp filen på en sida. När man delade ”artikeln” på Facebook så visade Facebook denna preview:

Facebook-open-graph-taggar-stämmer-inte-med-verkligheten

Jag delade den på Facebook när hypen angående detta tydligen jätteheta samtalsämne var stor, och som ni förstår så blir Click Through Rate ganska hög på detta, när alla har en ”åsikt” i fallet.

När man klickade på bilden så landar man på sidan som ger svar på frågan, så klart..:) Testa att klicka så får ni se. Det är hela tre bokstäver på sidan..

Vad som sen hände var ju att gänget tyckte detta var kul och gillade och delade och kommenterade. Och ”artikeln” fick samma beskrivning när andra delade den, så de höga genomklickningssiffrorna höll i sig.

Vad lär vi oss då av att fuska med Facebooks OG-taggar?

Jo, att man kan tjäna en hel del klick på att ändra dessa till klickvänliga sådana. Sätter man in en möjlighet att ändra dessa skilt för varje post på en blogg eller webbsida så kan man sätta egna rubriker och bilder för delning av artikeln.

En annan sak vi lär oss är så klart att Facebook inte kollar om innehållet i artikeln överensstämmer med det som finns i taggarna. Detta använder en hel del spammare när de visar preview för något klickvänligt genom att ändra open-graph taggarna, men sedan ha något helt annat på sidan. Kul va?

Nu när Facebook har börjat ta så mycket betalt för annonser så blir det allt viktigare att sätta fina klickvänliga OG-taggar som syns i preview-bilden så att man kan få så många klick som möjligt. Och att använda detta system för roliga små plojar som detta är ju rätt kul.

Vill du fixa till Facebook OG-taggar på en sida själv?

Så här ser de ut på den sidan jag testade med:

<meta property=”og:title” content=”Borde vi diskutera Larsmos nej till jämställdhetsdeklarationen en massa nu och bli arga på varandra?”/>
 <meta property=”og:url” content=”http://www.dagenstidning.com/skallviargtdiskuteralarsmosnej”/>
 <meta property=”og:site_name” content=”Dagens Tidning”/>
 <meta property=”og:type” content=”blog”/>
 <meta property=”og:description” content=”Larsmo röstade NEJ till jämställdhetsdeklarationen. Är detta en grej som påverkar något överhuvudtaget? Skall vi alla bli arga på varandra för att vi har olika åsikter nu?”/>
 <meta property=”og:image” content=”http://www.dagenstidning.com/skallviargtdiskuteralarsmosnej/larsmo-eu-logo.jpg”/>

Dessa syns inte på sidan. Så ditt innehåll kan vara vad som helst. Som i mitt fall, endast ett enda ord. Eller en bild. Eller en bild som ser ut som en video, men egentligen är en like-knapp som får gubbar att dela fake snusk-filmer på Facebook och sedan utbrista ”men jag har ju inte delat nånting, det är ett virus”. Kul va? Vad än ditt innehåll än är, så kommer previewen på Facebook att vara just det där som syns i OG-taggarna.

Har du en blogg eller webbsida i något CMS som WordPress eller Drupal så kommer dessa automatiskt att sättas rätt om du har ett Open-graph-plugin, men det finns också plugins som gör att du kan välja dessa helt själv varje gång du publicerar en post. Kul va?

Dela detta om du vågar (jo, jag har satt egna OG-taggar här också) :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jonathan Björkskog internetmarknadsföring


Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en digital reklambyrå i Finland. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress eller kitesurfar. Välkommen!