Öppet brev till ÖT och Vasabladet angående inloggning

Öppet brev till ÖT och Vasabladet angående inloggning

19.06.2012

Jag såg idag i en nyhet att ni tänker införa inloggning för att läsa era nyheter på webben. Okej, tänkte jag, nu får ni ju lite mer betalt för era webbnyheter, men ni tappar en hel del besökare. De ökade inkomsterna för inloggningen kanske gör att det ändå är värt det. Sen såg jag att ni tänker göra inloggningen gratis, och endast för att ni skall få reda på vad era besökare gör på webbsidan. Då vaknade jag till, ni tänker alltså göra en förändring till det sämre, utan att tjäna nånting på det, för att få fram statistik som man annars också kan få gratis?

Varför är gratis inloggning för att se nyheter en rätt så dålig idé?

Ni säger att ni gör det för att få mer statistik om era besökare för att sedan kunna leverera denna till annonsörer och därmed få bättre riktade annonser.

– Inloggningen ska ge oss bättre kunskap om vad våra läsare vill läsa på webben, vad som drar och vad vi ska reagera på. Samtidigt ger det möjlighet att skapa olika digitala paket som kan kombineras med andra kanaler som print, mobilt och läsplattor. -Patrik Stenvall, ansvarig redaktör för webbplatserna

I detta förfarande finns två stora problem.

  1. All statistik som ni får från inloggningen (”bättre kunskap om vad våra läsare vill läsa på webben, vad som drar och vad vi ska reagera på”) kan ni också få från annat håll. Man kan ställa in det mesta i Google Analytics med lite javascript, events och goals (såg att ni hade det installerat).
  2. Vill ni få bättre demografi för att kunna leverera detta till annonsörer så måste ni också ha annonser, visst? Och för att få annonsörer måste ni ha trafik. Denna uppdatering kommer med största sannolikhet att göra att ni tappar en stor del av era besökare, uppemot hälften skulle jag nästan drista mig till att föreslå (som en halvkvalificerad gissning från min sida).
Så vitt jag ser så är den enda demografin ni får med inloggning som inte går att få från Google Analytics kön och ålder. Är annonsunderlaget och intresset för att annonsera mot specifika kön eller åldersgrupper så stort att ni tror att ni tjänar på denna uppdatering?

Vad allt händer när ni gömmer innehållet bakom inloggning?

Nu tar vi den tekniska delen. Jag skulle gissa att er trafik ser ut lite så här (rätta mig gärna om jag har fel):

Min gissning på hur trafiken på en tidnings webbplats ser ut

Min gissning på hur trafiken på en tidnings webbplats ser ut

Denna data kommer från en annan tidnings Analytics som jag har tillgång till, er trafik kanske ser annorlunda ut. Troligtvis så är de tre delarna de samma, men andelen av varje del kan variera, jag antar att andelen ”direkt trafik” är mycket större än 23% på er sida (Dock så hoppas jag att ni har en stor del Googlebesökare, det är i alla fall fullt möjligt).

Så vad händer nu när ni inför inloggning? Jo, ni kommer att tappa största delen av Googletrafiken så småningom (den trafik som oftast är den största andelen). Varför? Google kommer inte att logga in till er sida. Google kommer att hitta url:erna till era artiklar precis som förut, men eftersom Google inte kommer att logga in så kommer de endast att se en mycket kort text och en inloggningsruta men inget riktigt innehåll.  Hur reagerar Google på detta? De tycker att er artikel har mycket lite innehåll, och struntar därför i att lägga till den i sitt register (index), eller så lägger de till den men med mycket låg prioritet. Detta gör att om någon annan hemsida har en ungefär liknande artikel så kommer den att visas i stället för er när någon söker på något ur artikeln. På detta sätt kommer ni att förlora en hel massa trafik tror jag, beroende på hur stor del av er nuvarande trafik som kommer från Google. Dessutom finns det en risk att Google straffar er sida för att ni inte har något kvalitetsinnehåll kvar som de har åtkomst till (Google Panda straffar sidor med tunt innehåll). Och då tappar ni ännu mer söktrafik.

Användarvänligheten är i fara

Genom att gömma innehållet bakom inloggning så förstör ni användarvänligheten. Så är det bara, oberoende av hur vana människor är med att logga in. Webbutiker tar nu en efter en bort sina inloggningar för att inte skrämma iväg kunder. Det finns cases där webbutiker ökar sin omsättning oerhört genom att ta bort inloggningar (Eller i alla fall flytta den så sent som möjligt in i köp-processen). Detta för att människor är lata. Människor märker att man måste registrera sig eller logga in för att komma vidare, därför avbryter de köpet och går till nästa webbutik som inte kräver inloggning. Med stor sannolikhet sker samma sak här, landar man på öt eller vbl från en länk på t.ex Facebook och märker att man måste logga in så tror jag inte att steget är särskilt stort till att man direkt bara går till hbl.fi eller en annan tidning eller blogg som visar samma nyhet utan inloggning.

Webben är på väg bort från inloggnningar. Människor kommer hela tiden att vara inloggad på Google eller Facebook, så skall man ha inloggning så kunde man tänka på att så ofta som möjligt använda en av dessa i stället för egna, för att inte skrämma bort besökare.

Ifall ni ännu vill ha inloggning

Ifall ni inte nu ångrar er och funderar ut andra sätt att få fram besökardemografi med hjälp av Google Analytics, Facebook Insights och andra gratisprogram, (hjälp finnes, ta gärna kontakt), så tycker jag att ni i alla fall skall hålla ögonen på två kritiska siffror i Google Analytics. Nämligen Bounce rate (avvikningsfrekvens, andelen besökare som klickar på bakåtknappen eller stänger fliken/fönstret direkt de landat på er sida) och time on site (den tid en besökare spenderar på er sida).

Min teori är att att avvikningsfrekvensen kommer att öka oerhört mycket, och därmed kommer antalet sidvisningar att minska lika mycket. Detta kan ni också berätta för annonsörerna, de kommer knappast att gilla att ha annons på en sida som besökarna bara stänger. Time on site kommer att sjunka. Detta av samma orsak, för att så många besökare kommer att svänga i dörren. Den genomsnittliga tiden en besökare spenderar på er sida (och tiden de ser annonserna) kommer att minska.

Ett gratis tips: Ifall ni ännu vill ha inloggning så tycker jag att ni skall ändra tekniken så att de blir likadan som New York Times inloggning. (Nämligen med sessions). Gör så att de som inte använder sessions (Google, Facebook, Bing, robotar) ser innehållet, men de som använder sessions (jag, du) måste logga in för att se det. Då kan ni också utveckla tjänsten om ni vill så att man kan se 3-5 artiklar utan inloggning, men för att se flera så måste man logga in (som då kan kosta pengar, sorry läsare).   Men bara för demografi kan jag inte på något sätt se att ni skulle behöva inloggning.

NY Times inloggning efter att ha läst 10 artiklar

NY Times inloggning efter att ha läst 10 artiklar. Denna ruta ser dock inte Google eller andra robotar.

Ta gärna till er kritiken, eller hjälpen, bara hur ni vill se den. Och ta gärna kontakt ifall ni har frågor.

Jonathan Björkskog,
Sökmotorexpert på Genero.

Dela detta med dina nätverk

10 thoughts on “Öppet brev till ÖT och Vasabladet angående inloggning

  1. Jakob Wikström skriver:

    Jättebra och intressant artikel. Jag brukar läsa Öt på webben många gånger per dag, men har redan märkt att jag börjat söka mig till HBLs sida.

    1. Tack så mycket! Roligt att den blev uppskattad, jag hade anat att den skulle få en del uppmärksamhet, men inte så här mycket! 🙂

  2. Patrik Pada skriver:

    Hej och tack för bra synpunkter. Jag har försökt ge dig ett svar på hur vi ser på saken, men det blev så långt så jag postar det inte här. Du hittar det på min blogg http://blogg.vasabladet.fi/digitalt/2012/06/20/svar-till-jonathan-bjorkskog/

    1. Tack så mycket! Jag skall återkomma till ditt svar om en stund!

  3. Jan Sten skriver:

    Det finns mycket bakomliggande logik i det här som jag definitivt inte är insatt i. Hur det rent tekniskt fungerar osv. Jag kan också till en del förstå varför förändringen görs från mediahusets sida som ett led i att ge service till sina annonsörer. För egen del kvarstår dock faktum att det är en försämring av läsarservicen. Som bosatt i södra Finland och som någorlunda regelbunden läsare av ot.fi så får nog den här förändringen mig att skippa besöken. Jag håller helt med Jonathan om att inloggningar börjar bli en allt större mental barriär för att besöka olika platser. Faktum är ju att en människa kan ha ett oerhört stort antal av användarkonton till många olika tjänster och att då därtill måsta lägga till ytterligare en känns obekvämt. Tror dessutom att många människor använder samma användarnamn och lösenord till många tjänster så ifall en utsätts för en läcka så skapar det snabbt stora problem. Så för egen del blir det nog lägre läsning av ot.fi i framtiden, ifall den alls kommer att ske.

    1. Det samma gäller för mig, jag bor i södra finland, men har läser ofta notiser från österbotten i öt. Hoppas bara att jag besöker sidan tillräckligt ofta för att hållas inloggad hela tiden, i så fall lär jag knappast märka av förändringen så mycket. Vi skall se nu hur det går! 

  4. Peppe skriver:

    Synnerligen välformulerat och logiskt inlägg i debatten. Har själv slutat läsa sydin och öt på nätet efter inloggningens införande. Läser mera HBL i stället. Har kunnat skönja en klar förbättring av innehållet där efter bytet av chefredaktör. Inloggningar är irriterande och styr konsumentens beteende i nya riktningar. Kanske en ny favoritsidas hittas med tiden?

    1. Jonathan Bjorkskog skriver:

      Tack så mycket! Jo, man svänger nog ofta nu när sidorna ber en logga in. En sida med alla lokala nyheter indelade efter vad man är intresserad av (var man bor), plus alla ”stora” nyheter från världen, kombinerad med faktaartiklar om något som de flesta är lite intresserade av, och en lagom mängd serier/roliga bilder. Den onlinetidningen skulle jag läsa. Vem gör en sådan? 🙂

  5. K-E Bärs skriver:

    Jag har blivit utled på detta eviga inloggande ,söker andra källor för att mätta min nyfikenhet.

    1. admin skriver:

      Jo, det är ju tur att det finns andra ställen att läsa nyheter på!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jonathan Björkskog internetmarknadsföring


Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en digital reklambyrå i Finland. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress eller kitesurfar. Välkommen!

Rekommenderade webbhotell för WordPress

wordPress Webbhotell Vill du ha tips och hjälp med att välja webbhotell för WordPress? Klicka här för att få hjälp med att välja! Rekommenderade webbhotell för WordPress - Jämför!
Jonathan Björkskog, SEO och Facebook tricks
Jag är Jonathan Björkskog, till vardags jobbar jag med sökmotoroptimering, internetmarknadsföring och social-media-tactics på den finsk-svenska digitala reklambyrån Genero Digital Agency i Helsingfors.

På fritiden kitesurfar jag mest, det kan ni läsa om på min kitesurfing blogg. Jag tillbringar även en massa fritid online, och vissa av de grejerna jag då gör kan ni läsa om på denna blogg.

Jag har även en engelsk blogg.

Jonathan på Google+

Kontakta mig
Jonathan Björkskog
jonathan.bjorkskog[a]gmail.com
+358 505 394 288