Grundläggande kring bounce Rate för hemsidor

Grundläggande kring bounce Rate för hemsidor

15.06.2015

Bounce Rate är den engelska termen för avvikelsefrekvens och kan antingen mätas över hela hemsidan eller över dess enskilda sidor. Mätvärdet utgör den procentandel av besökarna som navigerar sig bort från hemsidan efter att endast besökt en enskild sida. Hög bounce rate indikerar att besökarna lämnar sidan ganska omgående utan att klicka vidare.
Att ha koll på bounce rate skapar möjligheter att bättre förstå sina besökare. Det ökar också möjligheten att prioritera kring vilka betalda källor man bör prioritera och inte. Det kan också fungera som en indikator på vilka sökord man sökord man bör satsa extra på.

Less is more

Säg det viktigaste och skippa resten. Du måste få besökaren att direkt känna att de kommit rätt. Nästa steg måste också var mycket tydligt. Även om de flesta inser att denna punkt är viktig är det svårt att göra det så bra som det faktiskt är möjligt.

Hemsidans laddningstid

Är hemsidan långsam blir man lätt irriterad. Det finns således ett mycket tydligt samband mellan bounce rate och laddningstid. Vad man ofta inte tänker på är att även de hemsidor som inte är direkt långsamma hade presterat bättre om de var snabbare. För någon vet hur man snabbar upp en hemsida krävs det sällan mer än någon timme för att få fram tydliga resultat. Det är således en enkel metod alla kan använda sig av.

Stör inte hemsidans besökarna i onödan

Av förståeliga skäl måste många webbplatsägare använda sig av annonser för att få in inkomster. Men blir dessa för många och störande tenderar besökarna att lämna ganska omgående.  Ett typiskt exempel på annonser som stör är pop-ups och bör därför undvikas helt å hållet. Om du ändå måste ha reklam, låt besökaren bli bekväm med hemsidan innan allt för många syns.

Tydlighet

Bli inte hemmablind. Även om du hittar säger det inte att dina besökare gör det. Hittar man inte snabbt vad man letar efter kommer man också ge upp. Texterna som utgör navigationen bör vara kort, men samtidigt förklarande.

Inlägget, skrivet av Nils Fridlund, förklarar grunderna till bounce rate och hur man kan minska den. Fler tips finns på sunbirds hemsida och här på jonathanbjorkskog.se.

Dela detta med dina nätverk

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jonathan Björkskog internetmarknadsföring


Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en digital reklambyrå i Finland. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress eller kitesurfar. Välkommen!