Varför skriva blogg om onlineverksamhet? Plus ett tips om nya transparenta Johnslots

Varför skriva blogg om onlineverksamhet? Plus ett tips om nya transparenta Johnslots

15.03.2014

En hel del onlineverksamma har nu börjat skriva öppet om sina projekt, så här skall vi ta upp lite angående varför man gör så, samt tipsa om en till mycket intressant blogg som öppet skriver om sitt online-projekt, nämligen Erik på Johnslots.com.

Bakgrund

Jag skriver ju rätt transparent om ett av mina små projekt, nämligen sidan sport-bh.nu, artiklarna om det projektet hittar ni här. Inspiration till att skriva om ett projekt fick jag av Simon som skriver en massa öppet om sin affiliatesida om sms-lån, vilket jag också tagit upp i ett tidigare inlägg. Han är nog den enda som fått naturliga länkar inom den branschen såvitt jag vet. Det finns så klart även andra som skriver liknande serier, men här fokuserar vi mest på Eriks nya Johnslots blogg om sitt projekt.

1 .Orsaken till att man skriver om sina projekt kan var olika, men något av dessa har man oftast i bakhuvudet:

  • Visa åt Google och användarna att det finns en riktig person bakom sidan –> Ger förtroende.
  • Enkelt sätt att bygga content till sin sida, man har alltid något att skriva om.
  • Använda bloggen för att bygga länkar till viktiga sidor.
  • Använda bloggen för att få inlänkar på olika sätt.
  • Ge sitt egna personliga varumärke en boost via sociala medier –> bygga förtroende.
  • Skilja sin sida från konkurrenterna –> Google gillar diversitet.

Har du fler orsaker till att investera din tid i att blogga om dina projekt så hojta till i kommentarsfältet.

En negativ sak med att berätta om sina projekt kan vara att man ökar konkurrensen från andra inom samma segment genom att de enkelt kan kopiera din strategi, men gör man alltid den bästa tjänsten inom sin bransch så tror jag att det blir rätt svårt att kopiera rakt av ändå.

2. Johnslots – Eriks resa för att starta upp ett helt eget online casino

Erik Bergman på JohnslotsErik är en gammal #svseo-bekant Erik har länge haft sidor inom spel och bingo mm. Nu när han startade sin blogg får vi reda på att han har hållit på med att starta upp ett helt eget online Casino den senaste tiden. Det är ingen bransch jag är närmare bekant med, men jag lyfter på hatten åt Erik som tänker försöka sig på den mycket hårt konkurrensutsatta nischen.

De bloggposter jag tyckte var intressantast ur ett marknadsförings- och businessperspektiv var  hans tankar om investerare och hur de gjorde när de tog in investerare, hans inlägg om hur de valde nya marknader, inklusive Finland där jag är mest aktiv, samt hans inlägg om hur de rekryterar nya duktiga människor till sitt företag, ett problem som vi också har funderat en massa på under åren.

En intressant lösning på problemet med att andra kan kopiera din strategi har Erik löst genom att alltid skriva om de viktigaste händelserna först ett år efter att de hände på riktigt. Först tänkte jag att det skulle dra ner på intresset för hans inlägg, men jag måste säga att nu efter en stund så är det inget jag tänker på när jag läser hans inlägg, jag kollar in dem med lika stort intresse som jag kollar in Simons eller någon annans inlägg.

Vill du ha chans att vinna en MacBook? Gå då över till Johnslots bloggen och läs hur. Jo jag vet, genom att berätta om detta så minskar jag ju mina egna chanser att vinna, men jag skulle troligen ha nämnt Eriks blogg i något sammanhang även utan denna tävling.

Dela detta med dina nätverk

One thought on “Varför skriva blogg om onlineverksamhet? Plus ett tips om nya transparenta Johnslots

  1. Espen skriver:

    Superkul tips, har helt missat att man kan läsa om detta hos honom! Väldigt intressant för mig som är i samma bransch, så detta tackar vi allra ödmjukast för!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jonathan Björkskog internetmarknadsföring


Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en digital reklambyrå i Finland. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress eller kitesurfar. Välkommen!