Case Sport-BH – Automatisering av vanliga uppgifter, höj användarvänligheten, och höj inkomsterna

Case Sport-BH – Automatisering av vanliga uppgifter, höj användarvänligheten, och höj inkomsterna

16.02.2014

Då var det dags igen att uppdatera lite angående det transparenta affiliateprojektet sport-bh. Denna gång så fokuserar vi på automatisering, en ofta bortglömd med ack så viktig del av alla projekt som skall gå att skala upp. 

Januari var en toppmånad. Det var kul att se. Det berodde på att jag plockat topp- 3 positioner i Google på de viktigaste orden med sidan sport-bh.nu, det var möjligt mest för att de tekniska problemen på sidan blev lösta i December, inget riktigt SEO-jobb har blivit utfört på länge. Förutom det med att förbättra sidans funktioner förstås. Toppmånaden berodde också på att människor tränar som besatta i Januari, och därmed behöver träningsutrustning. Men det om historien, nu till vad som gjorts under 2014.

Hur gör Google? Gör som Google!

Google har ett mål med sakerna de gör, ett mål som de berättar utåt. Målet de berättar om är att öka användarvänligheten på deras tjänst.

Google har också ett mål med allt vad de gör, internt. Det är att öka deras inkomster.

Det som Google gör skall alltså passa in i båda dessa två påståenden. Det skall öka användarvänligheten och öka inkomsterna. Se på några av deras senare uppdateringar:

  1. Bildsökning: De visar bilderna rakt i sökresultatet utan att skicka människor till webbsidorna. Det är användarvänligt. Det gör också att Google behåller sökaren längre, och får fler annonsvisningar.
  2. Google visar snabb info rakt i sökresultaten, utan att du behöver klicka dig in på några sidor. Exempel är om du söker på konvertering av valutor, vikt, längd och sånt, om du söker info om länder eller platser eller andra saker där wikipedia brukar finnas högt uppe. Du ser då snabbt info om det du sökt högst uppe eller till höger om resultaten, utan att du behöver klicka dig vidare. Det är användarvänligt, och Google får fler annonsvisningar. #WinWin
  3. Google visar snabblänkar till andra relaterade sökningar direkt ovanför sökresultaten. Du får förslag på vad du också kan söka på för att hitta bättre (användarvänligt), och Google får fler annonsvisningar. #WinWin
  4. Google flights, Googles OS-resultat, osv. Listan kan göras lång. Den går dock ut på att visa grejer direkt på sina egna sidor, bespara användaren klick ut från Google, och själva få mer intäkter via annonsvisningar.

Den som förlorar på detta är så klart webbsideägarna som får färre besökare, de som inte kan anpassa sig till nya rådande funktioner. Men det tar vi nån annan gång.

Hur kommer då denna parentes om hur Google gör in hit då? Jo, jag använder dessa två mål själv också när jag gör ändringar. Hittar jag en ändring som både ökar användarvänligheten och intäkterna så är det så klart denna ändring som skall ha högsta prioritet, även om den skulle öka intäkterna endast marginellt.

Automatisera mera!

Den ändring som jag nu gjort på Sport-BH.nu är att jag byggde en funktion som kan hämta priser från webbutiker och spara deras priser i en databas. Den kollar också upp om varan finns i lager eller ej. När jag sen visar produkter på sidan så hämtas priset ur den databasen istället för att visa det pris som skrivits in i WordPress backend.

automatisk uppdatering av pris på sport bh

Detta ökar intäkterna genom att minska på manuella arbetet med att uppdatera pris eller importera datafeeds. Samma inkomst men med mindre jobb. Det kanske också ökar intäkterna genom att inte ge iväg några onödiga klick till butikerna, men det återstår att se.

Detta ökar användarvänligheten genom att bespara besökarna klick ut till butiker där den aktuella sport-bh’n är slut, och den ger även besökarna rätt pris redan på sport-bh.nu så att de inte blir besvikna sen när de klickar sig vidare och hittar ett högre pris. #WinWin var visst  ämnet på detta inlägg? Här hittar ni mer info om funktionen på ett lättläst sätt: Sport-BH.nu nu med automatiskt uppdaterade priser!

Denna funktion tog två kvällar plus en halv lördag att fixa, så ROI på februari blir nog lägre än vanligt. Men i det långa loppet så besparas en hel del jobb varje månad, så det kommer helt klart att betala tillbaka sig rätt snabbt. Dessutom så kan funktionen användas på fler webbplatser…

Kul att du läste, ha en trevlig dag! Hälsningar Jonathan

Dela detta med dina nätverk

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jonathan Björkskog internetmarknadsföring


Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en digital reklambyrå i Finland. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress eller kitesurfar. Välkommen!