Besökartrender för Sport-BH-sidan

Besökartrender för Sport-BH-sidan

08.10.2013

Detta blir tredje inlägget i serien om Sport-bh.nu-sidans liv och rörelse. Vill ni följa med hela projektet, så kolla gärna in den första delen, en transparent seo- och affiliatesatsning i klädesbranschen här för att få veta vad det handlar om. Idag skall det handla om besökare och besökartrender på sidan.

Vad har gjorts sen sist?

Förra gången pratade vi om sidans innehåll och vad som var annorlunda på denna sida i förhållande till andra affiliatesidor. Efter det så har vi fortsatt att sätta in mer innehåll, och även fått ett par länkar till sidan. Vi har även kompletterat med fler affiliateprogram och webbutiker, och nu finns sammanlagt nio stycken webbshoppar representerade, utspridda på fyra olika affiliatenätverk, de flesta ligger hos Adtraction, men en del även vid Adrecord, Zanox och Tradedoubler.

butiker på sport-bh

Vi satte till butikerna Zalando, Timarco, StayInPlace, Sportamore, Nelly, Halens, Gymgrossisten och Bubbleroom. Andmotion fick även vara med fastän deras affiliateprogram är nedstängt, vi kanske  tar bort dem ifall vi får ett heltäckande sortiment utan dom, men om idén med sidan är att vi skall ha allt med som kan köpas på nätet i Sverige så måste de nästan vara med än så länge.

Två av butikerna står för 90 % av allt som säljs, innan ni läser vidare så kan ni gissa vilka två det är! De avslöjas i slutet av detta inlägg, ni kan ju lägga två på minnet och se sen om ni hade rätt.

Besökartrender på sidan under en månad

besökare på sport-bh.nuNästan 70% av besökarna kommer från Google medan 15,7 respektive 17,5 % kommer från andra webbsidor och direkt till sidan.

Hänvisningstrafik: Så gott som alla besökare som kommer via en länk kommer från banners och länkar på Linas blogg. Konverteringsgraden på dessa besökare är låg.

Söktrafik: Det finns egentligen tre olika sätt söktrafiken kommer in på.

  1. Specialsökningar: ”Sport-BH för stora bröst” och ”Sport-BH för små bröst” samt sökningar nära dessa. Inga keyword tools visar några större sökmängder på dessa, men denna grupp besökare är den största på sidan. Det är helt förståeligt att dessa tvingas söka på nätet också, eftersom sportbutikernas urval oftast begränsas till normalstorlekarna. Denna grupp besökare har också hög konverteringsgrad eftersom vi ger dem det de söker på respektive landningssida, av vilka den ena är en kategorisida som listar produkter, och den andra ett blogginlägg där vi listar 5 produkter.
  2. Breda sökningar: Sökningar på ”SportBH”, ”Sport bh” och ”sport-bh”. Denna grupp blir säkert aningen större när sidan stiger högre i resultaten. Sidan hoppar nu på ungefär på mitten av Googles första sida när man söker på dessa ord. Konverteringsgraden på dessa besökare är mer än dubbelt sämre än för de mer specifika sökfraserna ovan, men ändå rätt så hög, eftersom det ändå handlar om en så smal nisch. Skulle de ha kommit in på ”träningskläder” eller ”träningsutrustning” så skulle konverteringsgraden troligtvis vara mycket sämre.
  3. Longtail-sökningar: Sedan finns ännu några hundra sökord till som är enskilda produkter, brands, olika omfång och kupstorlekar, samt olika egenskaper som en sport-bh kan ha. Per månad finns det mellan 200 och 300 olika sådana ord som ger 1-3 besökare per månad var. Troligen finns det en hel del fler ännu som jag inte vet om eftersom Not Provided ligger på 67%.

Analysering av besökarna

Som ni ser så används Google Analytics. Analytics Events har blivit satta på varje köpknapp, med info om vart besökaren klickar sig när han klickar på knappen. Dessa events har blivit satta som goals i Analytics. Inget värre än så. Ett värde per mål skall jag sätta när jag har tillräckligt data för att få ett realistiskt värde.

Besökarnas beteende på sidan

Case 1. Besökaren landar på framsidan. ~45 % bouncar (bör förbättras), 55 % klickar sig till en produkt eller kategori.

Case 2. Besökaren landar på en kategorisida. ~30-40 % bouncar, 60-70 % klickar sig till en produkt eller framsidan.

Av de som kommer till en produkt, endera direkt eller från ett av casen ovan, så klickar ~30 % sig vidare till en butik. Det känns som ett helt okej nummer, även om det säkert går att höja.

Mer info!

Så här, här var nu lite besökartrender för sidan, utan att säga exakta besökarantal. De två butikerna som säljer överlägset mest på sport-bh.nu är Sportamore.se och Timarco. Var ni förvånade och trodde att stora brands som Nelly och Bubbleroom kanske skulle ha sålt mera? Så är inte fallet här dock.

Precis som i förra inlägget så kan ni få mer detaljerad och exakt info om besökarantal och intäkter per email. För att få det bör ni fylla i er epostaddress här under, ifall ni inte gjorde det redan i förra posten.

Här fyller du i:

Din epost

Finstilt: Ett mail per månad, i huvudsak angående detta projekt. Behåller rättigheten att sätta med annan information i mailet också. Addresserna delas aldrig med tredje part.

Dela "Besökartrender för Sport-BH-sidan" med dina följare och kompisar:

3 thoughts on “Besökartrender för Sport-BH-sidan

  1. Hans K skriver:

    Hej J, tycker detta var ett väldigt intressant case och har nyfiket väntat på ny update i nov. Kommer det mer info om utvecklingen för sport-bh projektet? Lycka till! /Hans

    1. admin skriver:

      Hej! Tack för kommentaren! Jo det kommer uppföljning under denna vecka, så håll utkik!

      //Jonathan

    2. admin skriver:

      Hej!
      Du såg kanske att jag uppdaterade serien för någon vecka sedan? http://jonathanbjorkskog.se/roi-pa-affiliatesatsningen-sport-bh-nu/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jonathan Björkskog internetmarknadsföring


Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en digital reklambyrå i Finland. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress eller kitesurfar. Välkommen!