Behöver vi en ny typ av dagstidning online?

Behöver vi en ny typ av dagstidning online?

18.09.2014

De vanliga dagstidningarna har problem just nu. De måste skära ner bland journalisterna för att hålla budgeterna. De måste skapa inloggningar och betalmurar för att tjäna pengar på deras webbplatser. Löner, tryck och distribution äter upp all förtjänst, och den onda spiralen är ett faktum. Finns det några lösningar?

En ny typ av dagstidning?

I ett pressmeddelande ställer jag en öppen fråga till Svenskfinland angående om vi behöver en ny typ av dagstidning. En ny tidning som endast skulle vara online, och med nya typer av inkomstkällor. En dagstidning dit du kommer för att läsa de senaste nyheterna och lokal kvalitetslogistik. Helt gratis och utan inloggning. Behöver vi det? Ge dina synpunkter i frågan på Dagens Tidning.

Hur skall tidningen finansieras?

Jag tänker mig att utgifterna hålls så låga som möjligt med endast webbredaktörer. Ingen distribution offline. Inget tryckeri. Bara kvalitetsinnehåll och automatiserad nyhetsflöde. Mediaförsäljningen skulle outsourcas.

Inkomsterna skulle främst komma från tre källor (utan inbördes ordning)

  • Annonsförsäljning
  • Portaler och jämförelsesidor (affiliate)
  • Premium evergreen content som säljs i formen av guider och eböcker, skapade tillsammans med lokala experter.

Läs mer om mina tankar i pressmeddelandet.

Vad tror ni? Skulle en sådan tidning vara möjlig? Den skulle kunna finnas ”lokalt” på olika platser i landet, med gemensam världsnyhetsrapportering, och enbart lokalnyheterna skulle variera. Man kunde kanske på så vis skala upp det till en del. Har ni tankar om detta så kommentera eller svara på omröstningen!

Dela detta med dina nätverk

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jonathan Björkskog internetmarknadsföring


Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en digital reklambyrå i Finland. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress eller kitesurfar. Välkommen!