Affiliatesidor med bra content? Case Sport-BH

Affiliatesidor med bra content? Case Sport-BH

22.09.2013

Det är på tapeten att vara transparenta nu inom #svSEO, så då kan jag också vara det, med ett av mitt och Linas projekt. Nämligen Sport-BH-nu. Det är en sida där du söker och jämför sport-Bh’n, för att sedan köpa dem i andra webbutiker.

På vilket sätt skiljer sig Sport-BH-sidan från andra liknande sidor?

1. Många produkter utan datafeeds

Sidan har datefeed-tänket, men helt utan datafeeds. Med datafeed-tänket menar jag att man har en massa produkter på sidan, och kan välja bland alla dessa innan man klickar sig vidare till butiken, tvärtemot sådan affiliatesidor som bara fokuserar på en eller ett par produkter.

Vad jag menar med att den är uppbyggd utan datafeeds är att alla produkter som finns på sidan är insatta helt för hand. Det finns ca 90 produkter på sidan, och alla av dem har helt unik, egenskriven text, vilket gör att enskilda produkter rankar rätt bra (på första sidan i alla fall).

2. Unikt och rikligt innehåll

Som sagt har varje produkt unikt innehåll. Varje kategori har också unikt innehåll, och det finns en hel del av dom med. Exempel: Sport BH för storbystade eller Sport BH med bra stöd

3. Ge mervärde till besökaren

En vanlig affiliatesida ger inte särskilt ofta något värde till besökaren. Det tänkte vi gör bland annat så här:

På varje produktsida finns alla butiker som säljer produkten listade, också dom som inte har affiliateprogram aktiva. För att få den bästa tjänsten. Inkomsten blir dock kanske lite mindre i början, men tanken är att det skall betala tillbaka sig i längden. Här är till exempel en Sport-BH som kan köpas i fyra olika butiker: Shock Absorber Ultimate run

välja på många butiker att köpa sport bh i

Man kan välja på många butiker att köpa sport bh i

4. Förenkla för besökaren

För att förenkla för besökaren så gjorde vi ett smidigt Javascript-filter i två steg på framsidan, där man först väljer hur mycket stöd man vill ha på sin sport-bh, och sedan vilken storlek. Som resultat får man då endast sådana produkter som passar ens kriterier. Vi tror  att detta skall ge, i alla fall lite, värde till besökaren, och förenkla hennes val. Kolla in filtret på framsidan av SportBH.

filter för att välja sportbh

5. (halft) automatisk prisuppdatering

För att inte irritera besökarna så måste priserna stämma överens med webbutikernas priser. Så är det bara. Det är nästan fixat på automatik nu. När en webbutik tar bort eller byter pris på en produkt så skall det uppdateras automatiskt på sidan. Detta görs med php_simple_dom inbyggt i templatet, men det fungerar inte riktigt än, ännu krävs lite manuellt arbete. I varje fall så kan man på et mycket överskådligt sätt (som inloggad) se vilka priser som har ändrat, och sen ändra dom manuellt. Men det skall bli helautomatiskt i framtiden, om jag råkar snubbla över lite mer avancerade php-kunskaper.

Kommer den att klara sig?

Vad tror ni om dessa saker? Kommer denna sida att klara sig, eller filtreras den också bort som en affiliatesida i mängden av Google? Än så länge så har den klarat sig rätt hyfsat i alla fall! Det är heller inget snabbfix att sätta upp en sånhär sida med alla texter, vilket är bra för att tappa konkurrenter, men dåligt ifall man skulle bli filtrerad innan man fått ROI på investerad tid.

Det vi ännu inte har satt till är affiliatelänkar ut från framsidan och kategorisidorna, på varje produkt. Det om något tror jag att skulle öka konverteringen, men med ett hundratal affiliatelänlar ut från varje kategori + framsidan skulle kunna göra Google lite sur. (i medeltal ca 4 länkar per produkt). Men vem vet, kanske vi sätter till dom för att testa också, kanske med någon javascript  ”on hover” som Google inte är riktigt bra på att läsa. Oberoende om vi sätter till dom eller inte så tycker jag att vi ger rätt hyfsat med värde åt slutkunden, ett värde som inte en webshop lyckas ge, så jag tycker att vi borde få finnas kvar i sökresultaten. Det återstår att se om Google tycker likadant!

Mer ”hemlig” info per email!

Jag kommer att följa upp detta inlägg med flera, som innefattar sidans utveckling över tiden. Bland annat sidans rankings och tilläggsfunktioner kommer att tas upp. Jag vill gärna dela ännu mera information, som exakt besökarantal och lite om sidans inkomst, men det kan jag inte göra såhär publikt. Du kan dock få ta del av det via email. Om du fyller i din epostaddress så skickar jag en gång per månad en update med hur projektet framskrider besökar- och ekonomimässigt.

Här fyller du i:

Din epost

Finstilt: Ett mail per månad, i huvudsak angående detta projekt. Behåller rättigheten att sätta med annan information i mailet också. Addresserna delas aldrig med tredje part.

 

 

Gillar du affiliate, transparens eller BH'n? Jag tänkte väl det också!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jonathan Björkskog internetmarknadsföring


Internetmarknadsföring & SEO

Jag jobbar med SEO och web-tactics på Genero, en digital reklambyrå i Finland. Bloggen handlar mest om internetmarknadsföring, med insikt både från byråvärlden där man jobbar med kunder, men också från jobb med sökmotoroptimering och internetmarknadsföring inom affiliate och direktmarknadsföringsvärlden. När jag inte sökmotoroptimerar så jobbar jag med WordPress eller kitesurfar. Välkommen!